Προβληματίζει ο τρόπος λειτουργίας της Υπηρεσίας Προστασίας του Καταναλωτή

9 Min Read


Της
Ελένης Κωνσταντίνου

Προβληματικός φαίνεται ότι είναι ο τρόπος που η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή ασκεί ελέγχους για τις τιμές στην αγορά, καθώς και ο τρόπος με τον οποίο στο τέλος της μέρας εξυπηρετεί τα συμφέροντα των καταναλωτών.

Μιλώντας στη «Χαραυγή» ο πρόεδρος του Kυπριακού Σύνδεσμου Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης, επεσήμανε ότι ο Σύνδεσμος θεωρεί ότι η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή δεν ασκεί τις αρμοδιότητές της και δεν ανταποκρίνεται στις υποχρεώσεις της έναντι των καταναλωτών.

«Γιατί δεν μας λένε ποιες υπεραγορές είναι πιο φθηνές;»

Έφερε ως παράδειγμα τις ανακοινώσεις της Υπηρεσίας όπου συγκρίνονται υπεραγορές και αναφέρονται τιμές προϊόντων σημειώνοντας ότι, εδώ και πολύ καιρό, ο Σύνδεσμος έχει καλέσει την Υπηρεσία να προχωρά μεταξύ άλλων στη γνωστοποίηση του ποσού ή ποσοστού έκπτωσης στην τιμή ενός προϊόντος που προσφέρει μια υπεραγορά, αλλά και στα ονόματα των υπεραγορών που συμπεριλαμβάνει στο Παρατηρητήριο Τιμών.

«Γιατί δεν μας λένε ποια είναι η πιο φθηνή; Ποιο είναι στο τέλος της μέρας το όφελος για τον καταναλωτή απλά να ξέρει ότι υπάρχει μια Α υπεραγορά στην επαρχία του που είναι πιο φθηνή σε σχέση με άλλες δύο που έγινε η σύγκριση;» διερωτήθηκε. Διαφορετικά, τόνισε, οι ανακοινώσεις δεν έχουν ουσιαστική αξία για τους καταναλωτές, αφού δεν μπορούν να γνωρίζουν ποια υπεραγορά έχει φθηνότερα προϊόντα.

Η πληροφόρηση είναι το μόνο όπλο του καταναλωτή

Ο κ. Δρουσιώτης είπε ότι όταν δεν υπάρχει νόμος που να απαγορεύει να πωλούν όσο ψηλά θέλει η κάθε υπεραγορά, ο καταναλωτής έχει μόνο στη διάθεσή του το εργαλείο της δημοσιότητας και της ορθής πληροφόρησης.

Ενδεικτικά, σημείωσε ότι κάποιες υπεραγορές βγάζουν προσφορές, για μικρές ή μεγάλες μειώσεις τιμών, οι οποίες αν συγκριθούν με τις τιμές κάποιας άλλης υπεραγοράς μπορεί να είναι υψηλότερες. «Ως οργανωμένοι καταναλωτές ζητούμε από την Υπηρεσία να γνωστοποιεί πάντοτε τα ονόματα των υπεραγορών και να αναφέρει ποιο είναι το ποσό ή το ποσοστό έκπτωσης που προσφέρει η κάθε υπεραγορά», υπογράμμισε.
«Εάν ο καταναλωτής γνωρίζει ότι οι τελικές τιμές των προσφορών της υπεραγοράς Α είναι πιο υψηλές από την προφορά μιας άλλης υπεραγοράς, θα μπορεί να αποφασίσει αν θα χρησιμοποιήσει ή όχι αυτήν την υπεραγορά», πρόσθεσε.

Παραπλανητικές προσφορές

Σε σχέση με τις προσφορές και το πώς παραπλανώνται οι καταναλωτές, ο κ. Δρουσιώτης έφερε ως παράδειγμα τρεις υπεραγορές από τις οποίες η μία έχει γύρω στις 21-22 προσφορές. «Από τις 21 προσφορές, το 60-70% των τιμών είναι πιο υψηλές από την άλλη υπεραγορά που δεν έχει προσφορά. Από αυτό το 60%, το 40% είναι παραπλανητικές σημαίνει δηλαδή ότι πωλείται σε υψηλότερη τιμή από την πρώτη τιμή».

Σύμφωνα με τη νομοθεσία, η πρώτη τιμή πρέπει να είναι η χαμηλότερη των 30 ημερών πριν την έναρξη της προσφοράς. «Η Υπηρεσία η ίδια δημοσιεύει τις τιμές των προϊόντων άρα δεν μπορεί να μας ανακοινώνει τιμές σε προσφορά που να είναι υψηλότερες από αυτές του περασμένου μήνα για τα ίδια προϊόντα», υπέδειξε ο κ. Δρουσιώτης.

Αναφέρθηκε, μάλιστα, ενδεικτικά και σε συγκεκριμένα παραδείγματα:

  • Κάποιο είδος αλλαντικού πωλείτο 2,45 ευρώ τον προηγούμενο μήνα και η τιμή προσφοράς είναι 2,60 ευρώ.
  • Χάμπουργκερ πωλείτο 3,88 ευρώ τον προηγούμενο μήνα και η τιμή προσφοράς είναι 3,98 ευρώ.
  • Κοτομπουκιές πωλούνταν 7,75 ευρώ τον προηγούμενο μήνα και η τιμή προσφοράς είναι 8 ευρώ.
  • Χαλλούμι 200γρ. πωλείτο 1,73 ευρώ τον προηγούμενο μήνα και η τιμή προσφοράς είναι 1,98 ευρώ.
    Αυτές είναι παραβάσεις εις βάρος του καταναλωτή και η ίδια η Υπηρεσία αγνοεί τι τιμές δημοσιοποιεί, επεσήμανε ο κ. Δρουσιώτης.

Καταγγελίες χωρίς αντίκρισμα

Ο κ. Δρουσιώτης υπέδειξε, ακόμα, ότι σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας της Υπηρεσίας το 2023 έχουν σταλεί 900 προειδοποιητικές επιστολές. «Αυτό σημαίνει ότι κέρδισαν εις βάρος χιλιάδων καταναλωτών. Χωρίς να μπει ούτε ένα πρόστιμο. Άστε τις χιλιάδες που δεν ανακοινώνονται και οι καταγγελίες που κάνουμε και εμείς είτε δεν διερευνώνται, είτε μας απαντούν ότι έστειλαν προειδοποιητική επιστολή. Καταγγείλαμε την Υπηρεσία με συγκεκριμένα παραδείγματα, φθάσαμε μέχρι και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Νίκο Χριστοδουλίδη και όμως πάλι δεν υπήρξε καμία ουσιαστική ανταπόκριση».

Τη μη ανταπόκριση στις καταγγελίες επισημαίνει και η νομική σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών, Βιργινία Χρίστου. Όπως σημείωσε η κα Χρίστου με δηλώσεις της στον «Άστρα», η πλειοψηφία των παραπόνων των καταναλωτών αυτό το διάστημα αφορά αυξημένες τιμές σε προϊόντα, σε τρόφιμα, φρούτα και λαχανικά.

Η Βιργινία Χρίστου έφερε ακόμα ως παράδειγμα καταγγελία στην Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή που εκκρεμεί από τον περασμένο Απρίλιο και αφορά εταιρεία η οποία δραστηριοποιείται μέσω συγκεκριμένης πλατφόρμας και πουλά προϊόντα στην Κύπρο τα οποία αγοράζονται από διεθνή πλατφόρμα. Όπως είπε, σε περίπτωση που οι καταναλωτές θέλουν να επιστρέψουν ένα προϊόν, τους απενεργοποιούν το λογαριασμό με αποτέλεσμα να μην μπορούν να επικοινωνήσουν με την εταιρεία. Και ενώ, τόνισε, από τον περασμένο Απρίλιο, η Υπηρεσία έχει την εξουσία να κατεβάζει σελίδες, αρνείται να επιληφθεί των καταγγελιών με αποτέλεσμα ο καταναλωτής να παραμένει εκτεθειμένος.

Δεν ανταποκρίνονται στις καταγγελίες του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, ενώ περιορίζονται σε παρατηρήσεις προς τους παρανομούντες που θησαυρίζουν εις βάρος των πολιτών

Η τιμή τριπλασιάζεται από τον παραγωγό στον καταναλωτή

Έντονα επικριτικός για την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή και τον έλεγχο που ασκεί στην αγορά είναι και ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα.

Όπως κατήγγειλε, έχει πληροφόρηση από τον περασμένο Μάη ότι η Υπηρεσία του Καταναλωτή όταν είναι να εκδώσει ανακοίνωση για τις τιμές, αγοράζει από συγκεκριμένη εταιρεία τον κατάλογο που αφορά την τιμολόγηση διαφόρων προϊόντων. Την εταιρεία αυτή όμως, κατήγγειλε ο κ. Κώστα, πληρώνουν οι υπεραγορές για να κάνει αυτήν τη δουλειά.

Ανέφερε ακόμα πως υπάρχουν υπεραγορές που βάζουν σε προσφορά ένα προϊόν σε πιο υψηλή τιμή από εκείνην που ήταν τον προηγούμενο μήνα.

Χαρακτηρίζοντας πολύ σοβαρό το θέμα της ακρίβειας και της αισχροκέρδειας, κάλεσε τους αρμοδίους να απαντήσουν γιατί διπλασιάζεται και τριπλασιάζεται η τιμή από τον παραγωγό ως τον καταναλωτή. Αναφερόμενος στα ευρήματα έρευνας που διεξήγαγε ο Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών και δημοσιεύτηκε στις 19/7/2024, υπέδειξε ότι ενώ το λογικό ποσοστό μεικτού κέρδους για λαχανικά, φρούτα και οπωροκηπευτικά έπρεπε να είναι 50-60%, φτάνει στα 107% στα 27 από τα 30 είδη που κάλυψε η έρευνα.

Κατέληξε λέγοντας πως κάποιοι εκμεταλλεύονται τον κόσμο και εκείνοι που έχουν την ευθύνη να τον προστατεύσουν κάνουν ότι δεν καταλαβαίνουν. Υπέδειξε πως οι αρμόδιοι πρέπει να βγουν έξω, να κάνουν επιθεωρήσεις και να επιβάλουν πρόστιμα σε αυτούς που «κλέβουν» τους καταναλωτές.



Share This Article