Η μια μετά την άλλη μεγάλες δημόσιες συμβάσεις που υπέγραψε η κυβέρνηση Αναστασιάδη καταρρέουν με ρυθμούς ντόμινο. Μετά τον τερματισμό του συμβολαίου του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς, χθες ανακοινώθηκε και ο τερματισμός της σύμβασης ανάπλασης του ποταμού Λιοπετρίου, η οποία εδώ και ενάμιση χρόνο είχε διαφανεί ότι έπνεε τα λοίσθια. Αυτά τα δύο διακοπέντα συμβόλαια έρχονται μετά την κατάρρευση άλλων μεγάλων συμβάσεων, όπως το τερματικό φυσικού αερίου στο Βασιλικό και η ενιαία ανάπτυξη του λιμανιού και της μαρίνας Λάρνακας, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι ο εργολάβος που εκδιώκεται τώρα από τον ποταμό Λιοπετρίου είναι ο ίδιος που είχε αναλάβει τη δημοτική αγορά της Λάρνακας αλλά και πάλι δεν ήταν σε θέση να ολοκληρώσει το έργο.
Το Υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε χθες ότι τερματίζεται η σύμβαση διαμόρφωσης του αλιευτικού καταφυγίου και του ποταμού Λιοπετρίου, καταλογίζοντας την ευθύνη στην ανάδοχο εργοληπτική εταιρεία, η οποία, όπως ανέφερε, παρουσιάστηκε αδύναμη να εκπληρώσει τις συμβατικές τις υποχρεώσεις.
Το έργο ξεκίνησε στις 18 Σεπτεμβρίου 2020 και είχε συμβατική ημερομηνία ολοκλήρωσης τις 18 Μαρτίου 2023 με διάρκεια συμβολαίου 30 μήνες και αξία 8,1 εκατομμύρια ευρώ.
Σύμφωνα με το Υπουργείο Εσωτερικών, ο εταιρεία εξασφάλισε παρατάσεις συνολικής διάρκειας 22 μηνών, με την τελευταία να λήγει στις 14 Ιανουαρίου 2025, ωστόσο και πάλι δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθεί με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς εργασιών και προόδου. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενάμιση χρόνο μετά τη λήξη του χρονοδιαγράμματος, ο εργολάβος έχει παραδώσει λίγο πάνω από το μισό έργο, το 55% για την ακρίβεια, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υπουργείου Εσωτερικών, γεγονός που αποδεικνύει τη σκανδαλώδη διαχείριση αυτής της δημόσιας σύμβασης.
Μάλιστα, η εκτίμηση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας κατεβάζει το ποσοστό υλοποίησης του έργου ακόμα πιο κάτω, στο 38,3% και τούτο ενώ έχει παρέλθει ήδη ποσοστό 148% του συμβατικού χρόνου ή 44,5 μήνες.
Το Υπουργείο Εσωτερικών ανέφερε ότι η ορθότητα της απόφασης τερματισμού των συμβολαίων επιβεβαιώνεται και από τα ευρήματα της σχετικής έκθεσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το θέμα, στην οποία καταγράφονται ανάμεσα σε άλλα η αδικαιολόγητη καθυστέρηση και η ανάγκη λήψης δραστικών μέτρων προς την πλευρά του εργολάβου και του μηχανικού.
Η έκθεση αυτή παρουσιάστηκε χθες στην Επιτροπή Γεωργίας της Βουλής και περιλαμβάνει φοβερά ευρήματα, αφού αποδεικνύει ότι εκτός από την τεράστια καθυστέρηση, υπάρχουν και κακοτεχνίες αλλά και υπέρβαση από την αρχική αξία του συμβολαίου κατά δύο εκατομμύρια ευρώ ή ποσοστό 25%.
Κατόπιν τούτων, το Υπουργείο Εσωτερικών αναλαμβάνει το χαώδες εργοτάξιο και καλείται να αποπερατώσει το έργο, ενώ στην Επιτροπή Γεωργίας τέθηκε και θέμα αποζημίωσης των ψαράδων και των ιδιοκτητών εστιατορίων που έχουν υποστεί καταστροφικό πλήγμα.
Τάσος Περδίος