Πριν τις 11 Ιανουαρίου 2025 θα καθοριστεί η συνάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας με την Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας για το θέμα του λιμανιού και ο λόγος είναι απλός. Στις 11 Ιανουαρίου είναι προγραμματισμένη η εκδήλωση διαμαρτυρίας στην πόλη για τις αποφάσεις ανάθεσης της διαχείρισης του λιμανιού και της μαρίνας σε ιδιώτες διαχειριστές. Η κινητοποίηση είχε σχεδιαστεί αρχικώς για τις 14 Δεκεμβρίου, αλλά αναβλήθηκε και μετατέθηκε στις 11 Ιανουαρίου έπειτα από την κίνηση της κυβέρνησης να ανακαλέσει την απόφαση για ιδιώτη διαχειριστή στη μαρίνα. Αυτό όμως, όπως καθίσταται σαφές, ικανοποιεί μόνο κατά το ήμισυ τους φορείς της Λάρνακας, οι οποίοι θα πάνε στο Προεδρικό Μέγαρο με μια βασική ερώτηση προς τον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη: «Γιατί απορρίπτεται η πρόταση της Αρχής Λιμένων για επενδύσεις σχεδόν 90 εκατομμυρίων ευρώ στο λιμάνι;»
Έχοντας «καεί» από την παταγώδη αποτυχία της διαδικασίας ιδιωτικοποίησης του λιμανιού και της μαρίνας για 19 ολόκληρα χρόνια, η Λάρνακα απαιτεί από την κυβέρνηση να λάβει υπόψη την πρόταση της Αρχής Λιμένων, η οποία, στο παρόν στάδιο, είναι η μόνη που μπορεί να αναλάβει αναπτυξιακά έργα στο λιμάνι. Με αυτό ως δεδομένο, η Επιτροπή Ανάπτυξης ανεβαίνει το λόφο του Προεδρικού με προειδοποιητική διάθεση προς τον Πρόεδρο και την κυβέρνηση, όπως κατέστησε σαφές ο δήμαρχος Λάρνακας: «Εμείς θα εξηγήσουμε στον Πρόεδρο γιατί θεωρούμε πως είναι εις βάρος της ανάπτυξης η απόφαση για διαχειριστή στο λιμάνι για πέντε χρόνια. Θα ζητήσουμε να μας εξηγήσουν γιατί απορρίπτουν την Αρχή Λιμένων και την πρότασή της για έργα και εάν δεν ικανοποιηθούμε, θα προχωρήσουμε στην εκδήλωση διαμαρτυρίας που εξαγγέλθηκε για τις 11 Ιανουαρίου», υπογράμμισε ο Ανδρέας Βύρας, καθιστώντας για άλλη μια φορά σαφές ότι μετά την τραγική κατάληξη της ενιαίας ανάπτυξης έπειτα από σχεδόν είκοσι χρόνια, η πόλη δεν πρόκειται να αποδεχθεί να εισέλθει ξανά σε μια ατέρμονη διαδικασία. Αυτός είναι και ο λόγος που η μέθοδος του ιδιώτη διαχειριστή για πέντε χρόνια αποτελεί κόκκινη γραμμή, καθώς θεωρείται σίγουρο ότι θα αποτελέσει την απαρχή μιας νέας παρατεταμένης περιόδου αοριστίας για το μέλλον του λιμανιού. Ως εκ τούτων, δεν φαίνεται να πείθει ούτε η διαβεβαίωση του Υπουργού Μεταφορών και Έργων ότι στη σύμβαση για τη διαχείριση του λιμανιού θα περιληφθεί ειδική πρόνοια για δυνατότητα τερματισμού της πριν τα πέντε χρόνια, δεδομένου ότι θα εξευρεθεί επενδυτής ώστε να μη δημιουργηθεί οποιαδήποτε καθυστέρηση στην υλοποίηση των αναπτυξιακών έργων.
Σε αντίθεση με το λιμάνι, πιο ομαλά κυλούν τα πράγματα με τη μαρίνα, όπου έχει γίνει αποδεκτή η πρόταση της Επιτροπής Ανάπτυξης Λάρνακας για ανάληψη της διαχείρισης από το Κυπριακό Ινστιτούτο Θάλασσας και Ναυτιλίας CMMI, κάτι που διατηρεί τη μαρίνα κάτω από ενός είδους δημόσιο έλεγχο και κρατά ζωντανή και την τρέχουσα διαδικασία υλοποίησης έργων υποδομής από το κράτος υπό το συντονισμό του Δήμου Λάρνακας. Ο Υπουργός Μεταφορών και Έργων ενημέρωσε γραπτώς τον δήμαρχο και κατ’ επέκταση την Επιτροπή Ανάπτυξης Λάρνακας ότι εγκρίνεται η πρόταση για εμπλοκή του CMMI στη διαχειριστική πτυχή της μαρίνας της πόλης και τώρα τρέχουν τα διαδικαστικά και η νομική διευθέτηση αυτής της μετάβασης από το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων στο Ινστιτούτο Θάλασσας και Ναυτιλίας. Ήδη έχει πραγματοποιηθεί και συνάντηση με τον διευθύνοντα σύμβουλο του CMMI, Ζαχαρία Σιόκουρο, ο οποίος διαβεβαίωσε ότι το Ινστιτούτο είναι σε θέση ν’ αναλάβει να τρέξει τη λειτουργία της μαρίνας της Λάρνακας. Ο δε Υπουργός Μεταφορών και Έργων δήλωσε ότι δική του επιθυμία είναι αυτή η διαδικασία να ολοκληρωθεί σε τρεις μήνες.
Τάσος Περδίος