Σκοπιμότητες πίσω από την άρνηση για τα ξενόγλωσσα βλέπουν τα δημόσια πανεπιστήμια

10 Min Read


Της Ελένης Κωνσταντίνου

Άγνωστο παραμένει τι μέλλει γενέσθαι με το νομοσχέδιο που προβλέπει τη δημιουργία ξενό­γλωσσων προγραμμάτων στα δημόσια πανεπιστήμια της χώ­ρας μας την ώρα που η Ολομέ­λεια της Βουλής πριν κλείσει το έτος έδωσε το πράσινο φως για την έγκριση της δημιουργίας παραρτημάτων ξένων πανεπι­στημίων. Ήδη υπάρχει το ενδι­αφέρον από δύο πανεπιστήμια της Ελλάδας να λειτουργήσουν παραρτήματα στην Κύπρο με διαφορετική ονομασία, αφού δεν θα λειτουργούν ως δημό­σια, αλλά ως ιδιωτικά, ενώ και τα προγράμματα σπουδών που θα προσφέρουν θα είναι αγγλό­φωνα, θα υπάρχουν δίδακτρα και η εισαγωγή των φοιτητών δεν θα γίνεται με τις προεισα­γωγικές, αλλά με διεθνείς εξε­τάσεις. Επίσης, η αλλαγή του νόμου του ΔΙΠΑΕ για εγγραφή παραρτημάτων, αντί για ιδιωτι­κά πανεπιστήμια, διευκολύνει την αναγνώριση των προγραμ­μάτων στην Κύπρο. Όλα αυτά προκάλεσαν τη δυσαρέσκεια των δημοσίων πανεπιστημίων στην Κύπρο, τα οποία εκτιμούν ότι με την προσφορά ξενόγλωσ­σων προγραμμάτων θα κάνουν ένα ουσιαστικό βήμα προς τη διεθνοποίησή τους και την προσέλκυση ποιοτικών ξένων φοιτητών. «Μακάρι να είχαμε και εμείς από τη Βουλή την ίδια αντιμετώπιση που είχαν τα πα­ραρτήματα ξένων πανεπιστημί­ων», δήλωσε χαρακτηριστικά ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, Τάσος Χριστοφίδης. Εξέφρασε δε τη δυσφορία του για το γεγονός ότι τα παραρτή­ματα θα προσφέρουν προγράμ­ματα στα Αγγλικά με δίδακτρα και εισδοχή εκτός Παγκυπρίων, ζητήματα για τα οποία βουλευ­τές, αλλά και ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δ. Ταλιαδώρος, «στή­νουν στον τοίχο» τα δημόσια πανεπιστήμια σε σχέση με την προσφορά των ξενόγλωσσων προγραμμάτων. «Αυτό δεν το θεωρούν υπόσκαψη του δημο­σίου σχολείου; Γιατί δεν διαμαρ­τύρονται για τα παραρτήματα;»

Την ίδια ώρα, όπως τονίζει ο κ. Χριστοφίδης, αυτό που φαί­νεται ότι ενοχλεί σε ένα μεγάλο βαθμό είναι ότι με εισηγήσεις για αλλαγές που αγγίζουν τις Παγκύπριες πλήττεται το «τέ­ρας» της παραπαιδείας.

Η κύρια αλλαγή που πρέπει να γίνει αφορά το μάθημα των Νέων Ελληνικών.

Ο Τάσος Χριστοφίδης ση­μείωσε ότι προετοιμάζουν τους μαθητές μόνο για να πάρουν ένα βαθμό στις παγκύπριες εξε­τάσεις, ενώ έχει αναπτυχθεί μια τεράστια βιομηχανία πολλών εκατομμυρίων από την παρα­παιδεία.

Ο πρύτανης του Πανεπι­στημίου Κύπρου τόνισε ότι οι μαθητές πρέπει να περνούν μια εξέταση με την οποία να πιστοποιείται η ικανότητά τους να σπουδάσουν στην ελληνική γλώσσα. Ωστόσο, αυτή η εξέ­ταση δεν χρειάζεται να είναι κομμάτι των παγκύπριων εξε­τάσεων και θα μπορούσε να γίνει προγενέστερα, ίσως και 2 χρόνια πριν.

Απαντώντας σε όσους αντι­τάσσουν ότι με αλλαγές, αλλά και τον τρόπο εισδοχής στα ξενόγλωσσα υποσκάπτονται οι παγκύπριες εξετάσεις ο Πρύτα­νης το απορρίπτει και απαντά πως η συντριπτική πλειοψηφία των φοιτητών θα εξακολουθεί να παρακάθεται στις Παγκύπρι­ες, αφού τα λίγα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών που θα προσφερθούν δεν θα αντικατα­στήσουν τα ήδη προσφερόμε­να ελληνόφωνα προγράμματα, αλλά θα προσφερθούν ως επι­πρόσθετα.

Επίσης, όπως σημειώνει ο κ. Χριστοφίδης, η προσφορά ξενό­γλωσσων προπτυχιακών προ­γραμμάτων δεν θα πλήξει το κύρος του δημοσίου σχολείου. «Αν το κύρος του δημοσίου σχο­λείου δεν είναι εκεί που έπρεπε να είναι, προφανώς δεν οφείλε­ται στα ξενόγλωσσα προγράμ­ματα σπουδών που δεν έχουν αρχίσει να προσφέρονται».

Διαφωνίες από ΦΕΠΑΝ

Τη διαφωνία της για το νο­μοσχέδιο που προβλέπει τη δημιουργία ξενόγλωσσων προγραμμάτων έχει εκφράσει η Φοιτητική Ένωση του Πανε­πιστημίου Κύπρου (ΦΕΠΑΝ). Όπως σημειώνει από την πλευ­ρά του ο πρόεδρος της ΦΕΠΑΝ, Εφραίμ Χρίστου, υπάρχουν άλλα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν το φοιτητικό κί­νημα και τα οποία θα πρέπει να λυθούν και να τεθούν στην κορυφή των προτεραιοτήτων, όπως αυτό της φοιτητικής χο­ρηγίας, καθώς και το θέμα των εστιών, αφού το στεγαστικό και η ακρίβεια είναι δύο θέματα που «καίνε» τους φοιτητές. Από κει και πέρα ξεκαθαρίζει πως δεν τάσσονται κατά της πρότασης για εφαρμογή των ξενόγλωσ­σων προγραμμάτων σε δημόσια πανεπιστήμια, αλλά κατά του νομοσχέδιου σύμφωνα με το οποίο οι Ελληνοκύπριοι φοι­τητές/τριες (ως Ευρωπαίοι Πο­λίτες) θα συμπεριλαμβάνονται στα δίδακτρα. «Κάτι τέτοιο μας βρίσκει αντίθετους, καθώς δεν διασφαλίζεται ο δημόσιος χαρα­κτήρας του πανεπιστημίου μας. Σύμφωνα με το νομοσχέδιο, ο τρόπος εισδοχής των φοιτη­τών θα γίνεται μέσω διεθνών εξετάσεων (GCE, International Baccalaureate ή άλλων ισοδύ­ναμων διεθνών εξετάσεων) ή μέσω των παγκύπριων εξετά­σεων, κάτι το οποίο υποβαθμί­ζει το θεσμό των παγκύπριων εξετάσεων, οι οποίες δεν αμ­φισβητήθηκαν ποτέ. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται φοι­τητές δύο ταχυτήτων και ως εκ τούτου παραβιάζονται οι αρχές της ισονομίας καθώς οι μαθη­τές/τριες θα ανταγωνίζονται άνισα με άλλους μαθητές/τριες λόγω των διαφορετικών τρο­πών εισδοχής. Η εφαρμογή του νομοσχέδιου θα οδηγήσει στην ιδιωτικοποίηση της Παιδείας. Υπάρχουν πιο σοβαρά ζητήματα να αντιμετωπίσουμε πριν προ­χωρήσουμε σε προχειρότητες. Στο Πανεπιστήμιό μας εκτός από το ότι δεν υπάρχουν Πανε­πιστημιακές Κλινικές, υπολεί­πονται ολόκληρα τμήματα (π.χ. Φαρμακευτική). Καλύτερα θα ήταν να ασχοληθούμε με προ­βλήματα που απασχολούν τους φοιτητές/τριες στην καθημερι­νότητά τους».

Δεν τους ενοχλεί ο ανταγωνισμός

Οκτώ χρόνια αναμονής για έγκριση των κανονι­σμών είναι πολλά, επι­σημαίνει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, σημειώνοντας ότι θα πρέπει η Βουλή να πάρει μια από­φαση. «Εάν θα επιτρέψει στα δημόσια πανεπιστήμια να προχωρήσουν όπως συμβαί­νει με όλα τα πανεπιστήμια της Ευρώπης ή θα παραμεί­νουμε δέσμιοι φοβιών, αγκυ­λώσεων και οικονομικών συμφερόντων;» Πρόσθεσε ακόμη ότι το προσχέδιο των κανονισμών που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας στη Βουλή έγινε αφορμή να προβληθούν διάφορες αιτιά­σεις με σκοπό τη μη έγκρισή τους ή τη θέσπιση τέτοιων εμποδίων μέσω τροπολο­γιών, που στην ουσία θα καταστήσουν τη νομοθεσία ανεφάρμοστη. Ο πρύτανης ξεκαθάρισε ότι ο ανταγωνι­σμός με καλά πανεπιστήμια τούς κάνει καλύτερους και επομένως η λειτουργία πα­ραρτημάτων των ελληνικών πανεπιστημίων στην Κύπρο τούς χαροποιεί και τους δί­νει την ευκαιρία για ενίσχυ­ση της ήδη πολύ καλής συ­νεργασίας μαζί τους.

Διεθνή προγράμματα και διασύνδεση σπουδών-εργασίας επιδιώκει το ΥΠΑΝ

Σε σχέση με την αναβάθμι­ση της ανώτερης εκπαίδευσης στον τόπο μας και πού στο­χεύει το ΥΠΑΝ ερωτηθείσα σχετικά η αρμόδια υπουργός Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε ότι το Στρατηγικό Σχέδιο για Βελτίωση και Αναβάθμιση της Ανώτερης Εκπαίδευσης της Κύπρου, το οποίο έχει εγκριθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο, έχει ως κύριες στρατηγικές επιδιώξεις:

(α) την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της Ανώτε­ρης Εκπαίδευσης της Κύπρου μέσω της αναβάθμισης των προγραμμάτων σπουδών, της ενσωμάτωσης σύγχρονων δι­δακτικών μεθόδων και της βελτίωσης των υποδομών,

(β) τη διασύνδεση με την αγορά εργασίας, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ πανεπι­στημίων και επιχειρήσεων και προωθώντας την πρακτική άσκηση και την επαγγελματι­κή κατάρτιση των φοιτητών, ώστε να είναι καλύτερα προε­τοιμασμένοι για τις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας,

(γ) την καθιέρωση της Κύ­πρου σε Διεθνές Κέντρο Ανώ­τερης Εκπαίδευσης, μέσω της παραχώρησης κινήτρων για προσέλκυση ξένων φοιτητών (π.χ. παροχή υποτροφιών), της ανάπτυξης διεθνών προγραμ­μάτων σπουδών ερευνητικών συνεργασιών και της συμμε­τοχής σε διεθνή ακαδημαϊκά δίκτυα.

Αυτές οι στρατηγικές επι­διώξεις σύμφωνα με την κα Μιχαηλίδου αποσκοπούν στη δημιουργία ενός σύγχρονου, ποιοτικού, ανταγωνιστικού και διεθνώς αναγνωρισμένου συστήματος Ανώτερης Εκπαί­δευσης που θα ανταποκρίνε­ται στις ανάγκες της κοινωνί­ας και της οικονομίας.



Share This Article