- Μια τέτοια εξέλιξη δεν είναι εύκολη στο παρόν στάδιο, αλλά τόσο η Κύπρος όσο και η Ελλάδα δεν πρέπει να υποτιμήσουν τον οποιοδήποτε κίνδυνο
- Έχουν διαμορφωθεί νέα γεωπολιτικά δεδομένα τόσο εντός της Συρίας όσο και στην ευρύτερη περιοχή, αν και η κατάσταση είναι ακόμα ρευστή
Του Μιχάλη Μιχαήλ
Οι ανησυχίες που εκφράζονται από τις εξελίξεις στη Συρία και το σφιχταγκάλιασμα της Άγκυρας έχουν βάση, εκτιμούν στη «Χαραυγή» οι διεθνολόγοι Θεόδωρος Τσίκας και Πάμπος Χαραλάμπους.
Ο πρώτος εκτιμά ότι η οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας και Συρίας πιθανόν να θέσει υπό αμφισβήτηση μελλοντικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας σε ό,τι αφορά την οικονομική εκμετάλλευση στα διεθνή ύδατα. Ο δεύτερος επισημαίνει ότι η συνομολόγηση μιας τέτοιας συμφωνίας θα ήταν έκδηλα παράνομη, γιατί θα θεωρούσε ότι η Κύπρος ως νησί δεν έχει ΑΟΖ, κάτι που αντιβαίνει το δίκαιο της θάλασσας. Και οι δύο διεθνολόγοι τονίζουν ότι σε μια τέτοια περίπτωση η Τουρκία θα έρθει σε αντιπαράθεση τόσο με την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και με τις ΗΠΑ, που δεν φαίνεται να ευνοούν να περάσει η Συρία κάτω από τον αποκλειστικό έλεγχο της Άγκυρας.
Θ. Τσίκας: Η παρατεταμένη στασιμότητα στο Κυπριακό εμπερικλείει κινδύνους
Το παράτυπο τουρκο-λιβυκό μνημόνιο, μέσα από το οποίο οριοθετήθηκε Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) μεταξύ Τουρκίας και Λιβύης το 2019, αφήνει ανοικτό το ενδεχόμενο η Τουρκία -μετά την πτώση του βάναυσου καθεστώτος Άσαντ της Συρίας- να επιδιώξει οριοθέτηση με τη Συρία. Κάτι που πιθανόν θα θέσει υπό αμφισβήτηση μελλοντικά δικαιώματα της Κυπριακής Δημοκρατίας για οικονομική εκμετάλλευση στα διεθνή ύδατα, έξω από τα χωρικά ύδατα της (δηλαδή δεν θα αμφισβητήσει εθνική κυριαρχία), τόνισε στη «Χαραυγή» ο πολιτικός επιστήμονας-διεθνολόγος, αντιπρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης για την Ομοσπονδία της Ευρώπης-ΕΕνΟΕ, Θεόδωρος Τσίκας.
Σημείωσε, παράλληλα, ότι οι δύο χώρες μπορούν να συνομολογήσουν και νόμιμη Συμφωνία, αφού έχουν «παρακείμενες» ακτές στον κόλπο της Αλεξανδρέττας, στη νότια πλευρά της Τουρκίας, αναφέροντας ότι σε μια τέτοια εξέλιξη δεν θα υπάρξει πρόβλημα.
Επεσήμανε παράλληλα ότι η οριοθέτηση ΑΟΖ μεταξύ Συρίας και Τουρκίας μέχρι στιγμής αποτελεί απλά ένα σενάριο το οποίο «εάν μπει σε τροχιά υλοποίησης με “μαξιμαλιστική” οριοθέτηση, τότε η Τουρκία θα έρθει σε τριβή με την Ευρωπαϊκή Ένωση και ενδεχομένως με τις ΗΠΑ, αναλόγως της στάσης που θα κρατήσει ο νέος Αμερικανός Πρόεδρος, Ντόναλντ Τραμπ, στο συγκεκριμένο ζήτημα. Δεν γνωρίζουμε εάν στη ζυγαριά κόστους-οφέλους ο Ταγίπ Ερντογάν θα θελήσει να το κάνει», ανέφερε.
Ο κ. Τσίκας επεσήμανε επίσης ότι το γεγονός ότι η Συρία επί του παρόντος δεν έχει διεθνώς αναγνωρισμένη κυβέρνηση, καθιστά πολύ δύσκολη τη σύναψη διακρατικών συμφωνιών. «Αυτό σημαίνει ότι το ενδεχόμενο οριοθέτησης ΑΟΖ δεν είναι κάτι που θα γίνει στο άμεσο μέλλον. Θα πρέπει πρώτα να σχηματιστεί κυβέρνηση ευρέως αναγνωρισμένη και εν συνεχεία να υπάρξει πολιτική βούληση από πλευράς Συρίας στο θέμα αυτό». Είπε ακόμη ότι ο Αλ Τζολάνι, που έχει αναλάβει αυτή τη στιγμή de facto την εξουσία στη Συρία, έχει μεν φιλικές σχέσεις με την Τουρκία, αλλά δεν είναι μαριονέτα της Τουρκίας. Εξαρτώμενη από την Τουρκία είναι μια άλλη οργάνωση, ο Συριακός Εθνικός Στρατός, ο οποίος δεν συμμετέχει στην υφιστάμενη διοίκηση της Συρίας.
Είναι άλλωστε εμφανές, σημείωσε, ότι άμεση προτεραιότητα της συριακής διοίκησης είναι να καταστεί διεθνώς αποδεκτή, να χειριστεί το θέμα των Κούρδων και του Ισραήλ και να μην προξενήσει εντάσεις με τις χώρες της Δύσης.
Ο Θεόδωρος Τσίκας σημείωσε ότι «η παρατεταμένη στασιμότητα στο Κυπριακό δημιουργεί πρόσφορο έδαφος να αναδύονται κίνδυνοι αμφισβήτησης της κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Η ελληνοκυπριακή ηγεσία οφείλει να επιδείξει ρεαλισμό και ευελιξία. Έχει χάσει πολλές ευκαιρίες για επίλυση του Κυπριακού, όπως π.χ. το Σχέδιο Ανάν (2004) και στο Κραν Μοντανά της Ελβετίας (2017), όπου φτάσαμε μια ανάσα από τη λύση, υπέδειξε, υπενθυμίζοντας ότι στο Σχέδιο Ανάν υπήρχαν συγκεκριμένες πρόνοιες για τα θέματα των χωρικών υδάτων και της ΑΟΖ. «Οι κίνδυνοι που ελλοχεύουν είναι μεγαλύτεροι από τους συμβιβασμούς που θα χρειαστούν για τη λύση του Κυπριακού», κατέληξε.
Π. Χαραλάμπους: Η Κύπρος και η Ελλάδα δεν θα πρέπει να υποτιμήσουν τον οποιοδήποτε κίνδυνο
Το ενδεχόμενο της οριοθέτησης ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας και Συρίας στο πρότυπο του παράνομου τουρκολυβικού μνημονίου με στόχο το διαμερισμό της θαλάσσιας περιοχής μεταξύ Κύπρου, Συρίας και Τουρκίας ανάμεσα στην Τουρκία και στη Συρία, αφορά άμεσα την Κύπρο, τόνισε στη «Χαραυγή» ο διεθνολόγος Πάμπος Χαραλάμπους.
Τόνισε, μάλιστα, ότι μια τέτοια συμφωνία θα ήταν έκδηλα παράνομη γιατί θα θεωρούσε ότι η Κύπρος ως νησί δεν έχει ΑΟΖ, κάτι που αντιβαίνει το δίκαιο της θάλασσας.
Το εγχείρημα αυτό της Τουρκίας, ανέφερε, λαμβάνοντας υπόψη και το προηγούμενο εγχείρημα με τη Λιβύη και παρά την επιρροή και τη σχέση με τη νέα ηγεσία της Συρίας, δεν είναι καθόλου εύκολο για μια σειρά λόγους.
Η νέα κατάσταση πραγμάτων στη Συρία, υπέδειξε, είναι προσωρινή και δεν τυγχάνει ακόμα αναγνώρισης από κανένα διεθνή παράγοντα.
Πρόσθετα, παράγοντες που δρουν στην περιοχή, όπως το Ισραήλ και η Σαουδική Αραβία αλλά και η Ρωσία και οι ΗΠΑ, δεν είναι διατεθειμένοι να παραμερίσουν τα δικά τους συμφέροντα και να αφήσουν την Τουρκία να κηδεμονεύσει τη Συρία.
Τέλος, σημείωσε, «η νέα ηγεσία της Συρίας έχει ως προτεραιότητα την εσωτερική σταθεροποίηση και εδραίωσή της και στο εξωτερικό τη νομιμοποίησή της και αυτό σημαίνει ότι θα αποφύγει αντιπαραθέσεις με δρώντες από τους οποίους ενδέχεται να χρειαστεί οικονομική και άλλη βοήθεια όπως είναι τόσο οι ΗΠΑ όσο και η ΕΕ».
«Ανεξάρτητα, όμως, από όλα αυτά, τόσο η Κύπρος όσο και η Ελλάδα δεν θα πρέπει να υποτιμήσουν τον οποιοδήποτε κίνδυνο διαμόρφωσης παράνομων συμφωνιών στην ΑΟΖ μεταξύ Τουρκίας και Συρίας και θα πρέπει να προβούν σε προληπτικές ενέργειες αποσόβησης ενός τέτοιου ενδεχομένου». Μπορούν, υπέδειξε ως παράδειγμα ο Π. Χαραλάμπους, η Κύπρος και η Ελλάδα να αξιοποιήσουν τις σχέσεις τους με την ΕΕ και τις ΗΠΑ όταν η Συρία θα χρειαστεί οικονομική βοήθεια και να απαιτήσουν την εφαρμογή της διεθνούς νομιμότητας και του διεθνούς δικαίου.
Ο Π. Χαραλάμπους αναφέρθηκε στα φιλόδοξα σχέδια της Τουρκίας να καταστεί ο κορυφαίος ενεργειακός κόμβος στην περιοχή, τα οποία, μάλιστα, παρουσιάστηκαν στη μεγάλη ενεργειακή σύνοδο κορυφής στην Κωνσταντινούπολη στις 22 Νοεμβρίου του 2024. Στα σχέδια αυτά, πέραν των άλλων συνεργασιών που έχει πετύχει ή προωθεί, θέλει σήμερα να εντάξει και τη Συρία.
Επεσήμανε παράλληλα ότι η πτώση του καθεστώτος του Μπασάρ αλ Άσαντ μετά από 13 χρόνια εμφυλίου πολέμου και η άνοδος στην εξουσία των διάφορων ομάδων της μέχρι πρότινος συριακής αντιπολίτευσης δημιουργεί νέα γεωπολιτικά δεδομένα τόσο εντός της Συρίας όσο και στην ευρύτερη περιοχή και η κατάσταση παραμένει ρευστή, με τις ενδιαφερόμενες χώρες να σπεύδουν να εκμεταλλευτούν τη νέα κατάσταση.