Η περιεκτική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί δικαίωμα των παιδιών και κατοχυρώνεται από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τη Σύμβαση Λανζαρότε του Συμβουλίου της Ευρώπης, αλλά και άλλες διεθνείς συμβάσεις, όπως και από σχετική νομοθεσία σε εθνικό επίπεδο.
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί έναν πολύτιμο και βασικό πυλώνα για την οικοδόμηση μιας κοινωνίας που βασίζεται στα ανθρώπινα δικαιώματα και καλλιεργεί αξίες όπως το σεβασμό, την ισότητα, τη δικαιοσύνη, την ενσυναίσθηση, την αποδοχή της διαφορετικότητας και την αγάπη.
Του Καλλή Αντούνα
Η κυπριακή κοινωνία φημίζεται, δυστυχώς, για την αναπαραγωγή και διαστρέβλωση στερεοτύπων και θεμάτων, με αποτέλεσμα θέματα όπως αυτό της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης να αποτελούν ταμπού, αμφιλεγόμενο θέμα συζήτησης στον δημόσιο διάλογο και πηγή προβληματισμού, παρόλο που από το 2022, μετά από ψήφιση νομοθεσίας από τη Βουλή, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση έχει εισαχθεί «για πρώτη φορά με συστηματικό τρόπο», όπως ανέφερε και ανακοίνωση του ΥΠΑΝ.
Η περιεκτική σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί δικαίωμα των παιδιών και κατοχυρώνεται από τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού, τη Σύμβαση Λανζαρότε του Συμβουλίου της Ευρώπης, αλλά και άλλες διεθνείς συμβάσεις, όπως και από σχετική νομοθεσία σε εθνικό επίπεδο.
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν αφορά μόνο τη γνώση…
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση αποτελεί έναν πολύτιμο και βασικό πυλώνα για την οικοδόμηση μιας κοινωνίας που βασίζεται στα ανθρώπινα δικαιώματα και καλλιεργεί αξίες όπως τον σεβασμό, την ισότητα, τη δικαιοσύνη, την ενσυναίσθηση, την αποδοχή της διαφορετικότητας και την αγάπη, ανέφερε στη «Χ» η κα Μαρία Επαμεινώνδα, εκτελεστική διευθύντρια του Κυπριακού Συνδέσμου Οικογενειακού Προγραμματισμού. Η κα Επαμεινώνδα εξήγησε πως η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση ενισχύει και ενδυναμώνει τα παιδιά και τους νέους με πληροφορίες, δεξιότητες και θετικές αξίες, ώστε να κατανοούν και να απολαμβάνουν τη σεξουαλικότητά τους, να βιώνουν με υπευθυνότητα και ασφάλεια τις διαπροσωπικές σχέσεις και φιλίες τους και να αναλαμβάνουν την ευθύνη για τη δική τους σεξουαλική υγεία και ευημερία, αλλά και για των άλλων. Επίσης, πρόσθεσε πως καθιστά τα παιδιά και τους νέους ικανούς να ενισχύσουν την ποιότητα ζωής τους και να συνεισφέρουν σε μια σπλαχνική, δίκαιη και ισότιμη κοινωνία τόσο ως παιδιά αλλά και ως ενήλικες.
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση περιλαμβάνει ένα εύρος θεμάτων τα οποία είναι προσαρμοσμένα στην ηλικία και το αναπτυξιακό επίπεδο του παιδιού, διευκρίνισε. «Ξεκινά νωρίς κατά την παιδική ηλικία και συνεχίζει στην εφηβική και ενήλικη ζωή. Μέσα από τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δίνεται η ευκαιρία στα παιδιά να κατανοήσουν και να αποκτήσουν γνώσεις γύρω από ζητήματα όπως είναι η συναίνεση, η σεξουαλική κακοποίηση ή άλλες μορφές βίας, τα στερεότυπα των φύλων, ο εκφοβισμός (bullying), οι μέθοδοι αντισύλληψης, η ομοφοβία, οι διαφορετικές μορφές οικογένειας και άλλα θέματα», δήλωσε. Ενημερώνοντας και συζητώντας με τα παιδιά και τους εφήβους αυτά τα θέματα, τους δίνεται η ευκαιρία να αναπτύξουν ενσυναίσθηση και κατανόηση προς τους συνανθρώπους τους και να αντιληφθούν και να κατανοήσουν τη σημασία μιας δίκαιης και ισότιμης κοινωνίας, συμπλήρωσε. «Με αυτόν τον τρόπο η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση μπορεί να συμβάλει στη μείωση των προκαταλήψεων και των διακρίσεων που συχνά βασίζονται στην άγνοια ή το φόβο του διαφορετικού», σημείωσε.
Παράλληλα, η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση προωθεί την ισότητα των φύλων ενισχύοντας την κατανόηση των δικαιωμάτων και των υποχρεώσεων όλων των ανθρώπων έτσι ώστε οι νέοι να μαθαίνουν να σέβονται και να υποστηρίζουν την ισότητα τόσο στις προσωπικές όσο και στις επαγγελματικές τους σχέσεις. Επιπλέον, ενθαρρύνεται η αποδόμηση των πατριαρχικών αντιλήψεων που ενισχύουν την ανισότητα και τη βία κατά των κοριτσιών και των γυναικών.
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση δεν αφορά μόνο τη γνώση και την καλλιέργεια δεξιοτήτων, την ενδυνάμωση και την προστασία των παιδιών, αλλά και τη διαμόρφωση μιας κουλτούρας σεβασμού, ισότητας και δικαιοσύνης, όπου οι κοινωνίες μπορούν να γίνουν πιο δίκαιες, χωρίς διακρίσεις, προκαταλήψεις και στερεότυπα, δημιουργώντας έτσι ένα περιβάλλον όπου όλοι οι άνθρωποι έχουν ίσες ευκαιρίες και δυνατότητες, κατέληξε.
Από το 2011 η Σεξουαλική Διαπαιδαγώγηση στην Πρωτοβάθμια
Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση διδάσκεται από το 2011 στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στην Προδημοτική και Δημοτική, στο πλαίσιο του μαθήματος της Αγωγής Υγείας, ανέφερε στη «Χ» ο κ. Απόστολος Σκουρουπάτης, αντιπρόεδρος της ΠΟΕΔ, προσθέτοντας πως στην Προδημοτική υπάρχουν συγκεκριμένες ενότητες για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση και σε όλες τις τάξεις του δημοτικού διδάσκεται μέσα από το μάθημα της Αγωγής Υγείας και δεν έχει αλλάξει κάτι με την ψήφιση της νομοθεσίας. «Η νομοθεσία απλώς ενίσχυσε την παρουσία του μαθήματος στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση», δήλωσε.
Στο εν λόγω μάθημα, συνέχισε, υπάρχει συγκεκριμένο υλικό το οποίο διδάσκεται στην Προδημοτική και Δημοτική με συγκεκριμένους στόχους, όπως είναι η ανάπτυξη και ενδυνάμωση του εαυτού, η ανάπτυξη ασφαλούς και υγιεινού τρόπου ζωής, η δημιουργία και βελτίωση του κοινωνικού εαυτού και η δημιουργία ενεργού πολίτη, όσον αφορά την αγωγή του καταναλωτή, οικονομική και επαγγελματική αγωγή, δικαιώματα και υποχρεώσεις.
Σχετικά με τον καταρτισμό και το επίπεδο γνώσεων των εκπαιδευτικών, επεσήμανε πως γίνονται συνεχώς επιμορφώσεις με δυναμικό χαρακτήρα σε δασκάλους, νηπιαγωγούς και ειδικούς εκπαιδευτικούς. Εξήγησε πως δεν υπάρχουν εξειδικευμένοι εκπαιδευτικοί μόνο για τη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, ωστόσο υπάρχουν κάποιοι εκπαιδευτικοί που ειδικεύονται στην Αγωγή Υγείας. Στα πλαίσια του μαθήματος, πρόσθεσε, έρχονται διάφοροι ειδικοί και μιλούν στα παιδιά. «Η σεξουαλική διαπαιδαγώγηση είναι υποενότητα της Αγωγής Υγείας και αφορά τη δημιουργία και βελτίωση του κοινωνικού εαυτού», δήλωσε.
Ο κ. Σκουρουπάτης ανέφερε, επίσης, πως κατά καιρούς υπήρχαν αντιδράσεις από γονείς και γίνονταν καταγγελίες, στις οποίες απαντούσε το Υπουργείο. Οι αντιδράσεις, εξήγησε, αφορούσαν την υποχρεωτικότητα του μαθήματος και ότι δήθεν προωθεί τις πρόωρες σεξουαλικές σχέσεις και αφαιρεί την παιδική αθωότητα των παιδιών -ισχυρισμοί που αποδεικνύονται ανυπόστατοι.
Σύμφωνα με τα αναλυτικά προγράμματα στο μάθημα Αγωγή Υγείας, από την Α’ – Στ’ τάξη Δημοτικού τα παιδιά διδάσκονται να αναφέρουν τα αναπαραγωγικά μέρη του σώματος και να διακρίνουν ποια μέρη του σώματος είναι ιδιωτικά, να αποδομούν στερεοτυπικές αντιλήψεις σε σχέση με το φύλο, να ορίζουν την έννοια της οικογένειας μέσα από τις διάφορες μορφές της, να αναλύουν χαρακτηριστικά της υγιούς οικογένειας, να αναλύουν παράγοντες που επηρεάζουν την οικογενειακή ζωή, να ορίζουν τη σεξουαλική ωρίμανση και τους τρόπους έκφρασης της σεξουαλικότητας, να αναφέρουν μορφές ψυχολογικής, σωματικής, σεξουαλικής, οικονομικής βίας εντός της οικογένειας αλλά και ευρύτερα και να ορίζουν την έμμηνο ρύση και να διακρίνουν μύθους και πραγματικότητες που σχετίζονται με αυτή.
Ταυτόχρονα, κύρια σημεία διδασκαλίας με βάση τις οδηγίες του Συμβουλίου της Ευρώπης είναι το λέω ΟΧΙ σε οποιαδήποτε ανάρμοστη συμπεριφορά, η ιδιωτικότητα – Κανόνας των Εσωρούχων, τα καλά και κακά αγγίγματα, τα καλά και κακά μυστικά, οι «χρυσοί κανόνες» χρήσης της οθόνης (άδεια χρήσης, σκέφτονται πριν χρησιμοποιήσουν την οθόνη, λένε ΟΧΙ σε γυμνές φωτογραφίες, λένε ΟΧΙ όταν δεν θέλουν να φωτογραφηθούν) και το δίκτυο ασφάλειας με πρόσωπα εμπιστοσύνης και με τηλεφωνικές γραμμές βοήθειας.