Έγινε και αυτό στη νήσο των «Αγίων»: Έδωσαν άδεια και κτίστηκε σπίτι σε τεμάχιο που θα περνούσε ο νέος δρόμος
Σε αλαλούμ εξελίχθηκε η ασυνεννοησία μεταξύ διαφόρων κρατικών υπηρεσιών με την έκδοση άδειας οικοδομής και το κτίσιμο νέας κατοικίας σε τεμάχιο που θα γίνει ο νέος ανισόπεδος κόμβος Ακακίου του μελλοντικού αυτοκινητοδρόμου Ακακίου – Περιστερώνα – Αστρομερίτη. Σε ρεπορτάζ της εφημερίδας Δυτικής Λευκωσίας – West Nicosia News καταγράφεται το τραγελαφικό περιστατικό αφού όπως αναφέρεται το σπίτι είναι σχεδόν έτοιμο ενώ είχε λάβει όλες τις απαραίτητες άδειες.
Πιο κάτω το αναλυτικό ρεπορτάζ της τοπικής ιστοσελίδας:
Σε ένα αλαλούμ εξελίχθηκε η ασυνεννοησία μεταξύ διαφόρων κρατικών υπηρεσιών, με αποτέλεσμα να πετιέται το μπαλάκι των ευθυνών από τη μία στην άλλη, την ώρα που ένας συμπολίτης μας μένει εκτεθειμένος, βλέποντας τους κόπους μιας ζωής να γίνονται έρμαιο αυτής της κατάστασης. Την ίδια ώρα, το εν λόγω περιστατικό φαίνεται να θέτει ακόμη ένα πρόσκομμα στην νότια όδευση της τρίτης φάσης του αυτοκινητοδρόμου από Ακάκι προς Αστρομερίτη, απόφαση η οποία αντικατέστησε τον αρχικό και παλαιόθεν σχεδιασμό, ο οποίος θα διέρχετο βορείως των τριών αυτών χωριών, κατά μήκος της νεκρής ζώνης.
Ο λόγος για σπίτι που έχει σχεδόν ολοκληρωθεί, νότια της κοινότητας Ακακίου στο δρόμο προς Μένοικο, με ιδιοκτήτη τον Σάββα Φιλιππίδη, ο οποίος, όπως ανέφερε μετά από επικοινωνία της Εφημερίδας Δυτικής Λευκωσίας – West Nicosia News με το πρόσωπό του, έχει λάβει όλες τις σχετικές άδειες οικοδομής από το 2023, όπου και αγόρασε το οικόπεδο. Ωστόσο, το εν λόγω τεμάχιο, με βάση έρευνα της εφημερίδας μας, βρίσκεται «μέσα στα όρια κατάληψης του μελλοντικού αυτοκινητοδρόμου Ακακίου – Περιστερώνα – Αστρομερίτη». Σύμφωνα δε με επιστολή του Τμήματος Δημοσίων Έργων προς διάφορες εμπλεκόμενες υπηρεσίες (την οποία κατέχουμε), όπως Υπουργείο Μεταφορών, ΕΟΑ, Επαρχιακή Διοίκηση και Διευθυντή Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως, ημερομηνίας 15 Ιουλίου 2024, «το υπό αναφορά τεμάχιο εμπίπτει στα όρια χωροθέτησης του ανισόπεδου κόμβου Ακακίου, για τον οποίο δεν είναι τεχνικά εφικτή η οποιαδήποτε μετακίνηση».
Μάλιστα, φαίνεται πως μόνο κατά την περίοδο της εν λόγω επιστολής, δηλαδή περί τα μέσα Ιουλίου 2024, έγινε αντιληπτό το εν λόγω γεγονός από το Τμήμα Δημοσίων Έργων. Ο Διευθυντής του Τμήματος Λευτέρης Ελευθερίου, μιλώντας στο WNN ανέφερε πως εντοπίστηκε τυχαία και αφού «ενημερωθήκαμε ότι υπάρχει αυτό το θέμα, μιλήσαμε με τον ιδιοκτήτη. Θα το ξαναδούμε στο πλαίσιο της προώθησης του έργου. Δεν αποφασίσαμε ακόμη. Πρέπει να δούμε όλα τα δεδομένα. Με βάση τη προώθηση του έργου, θα δούμε πως θα γίνει η διαρρύθμιση».
Εξέφρασε δε τη θέση πως το Τμήμα Δημοσίων Έργων δεν φέρει ευθύνη, καθώς έγινε ενημέρωση για την πρόθεση για εκτέλεση του έργου του δρόμου, δείχνοντας ουσιαστικά τις υπηρεσίες που έδωσαν άδεια οικοδομής, δηλαδή αρχικά το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως και δευτερευόντως την Επαρχιακή Διοίκηση. «Συνήθως υπάρχει επικοινωνία. Για το συγκεκριμένο θέμα δεν ήρθε τίποτα στην υπηρεσία μας», κατέληξε.
Πάντως, το πρόβλημα γίνεται ακόμη πιο περίπλοκο, καθώς πλέον οι οικοδομικές άδειες έχουν περιέλθει στον νεοσύστατο Επαρχιακό Οργανισμό Αυτοδιοίκησης Λευκωσίας (ΕΟΑ). «Αναφορικά με το θέμα της αδειοδότησης ανάπτυξης επί του προγραμματιζόμενου δημόσιου δρόμου στο Ακάκι, διευκρινίζεται ότι η πολεοδομική άδεια χορηγήθηκε από το Επαρχιακό Γραφείο Λευκωσίας του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως πριν από την έναρξη λειτουργίας του Επαρχιακού Οργανισμού Αυτοδιοίκησης Λευκωσίας», δήλωσε επισήμως ο ΕΟΑ στην WNN. Προστίθεται δε πως «κατά τον ουσιώδη χρόνο εξέτασης της αίτησης για την έκδοση της Οικοδομικής Άδειας, δεν υπήρχε δημοσιευμένη Λευκή Ζώνη, ούτε οποιαδήποτε επίσημη πληροφόρηση από το Τμήμα Δημοσίων Έργων αναφορικά με την κατασκευή του συγκεκριμένου οδικού δικτύου. Επιπλέον, δεν είχε δημοσιευθεί καμία απαλλοτρίωση για τον συγκεκριμένο χώρο, γεγονός που σημαίνει ότι η έκδοση της άδειας στηρίχθηκε στις τότε διαθέσιμες πληροφορίες».
«Στην παρούσα φάση η Διεύθυνση Αδειοδότησης του ΕΟΑ Λευκωσίας βρίσκεται σε διαβούλευση με το Τμήμα Δημοσίων Έργων για εξεύρεση της βέλτιστής και νομικά πιο ενδεδειγμένης προσέγγισης υπό τις περιστάσεις», καταλήγει.
Η Εφημερίδα μας επικοινώνησε και με το Υπουργείο Εσωτερικών, στο οποίο ενέπιπτε το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως κατά τον επίδικο χρόνο, το οποίο ζήτησε χρόνο για να τοποθετηθεί, ωστόσο, μετά από πέραν των 24 ωρών δεν υπήρξε ακόμη επίσημη τοποθέτηση. Με τη σειρά του ο Έπαρχος Λευκωσίας Ανδρέας Χατζηπάκκος, ανέφερε στη WNN πως «γενική αρχή βάση της νομοθεσίας είναι πως δεν μπορεί η αρμόδια οικοδομική αρχή να απορρίψει θέματα που ήδη εξετάστηκαν κατά την εξέταση της Πολεοδομικής άδειας από την Πολεοδομική Αρχή. Η πολεοδομική άδεια σύμφωνα και με τη νομολογία αποτελεί το θεμέλιο της ανάπτυξης». Όσον αφορά τη συγκεκριμένη περίπτωση, ο κ. Χατζηπάκκος διευκρίνισε πως «ενόψει του γεγονός πως δεν κατέχει τον διοικητικό φάκελο, δεν μπορεί να αναφερθεί σε περισσότερες λεπτομέρειες πέραν της βασικής αρχής για τη λειτουργία του τμήματος».
Πάντως, παρά το ότι η επιστολή προς όλες τις υπηρεσίες είχε αποσταλεί από τον Ιούλιο του 2024, ο ιδιοκτήτης αναφέρει πως δεν γνώριζε για το θέμα πριν από την κλήση του για συνάντηση από το Τμήμα Δημοσίων Έργων, την οποία τοποθετεί περί τα τέλη Νοεμβρίου με αρχές Δεκεμβρίου. Στη συνάντηση, σύμφωνα με τον ίδιο, τον ενημέρωσαν πως «σκέφτονταν» να κάνουν τον δρόμο, ο οποίος θα περνούσε από το εν λόγω τεμάχιο. Η απάντηση του ιδιοκτήτη ήταν πως αφού δεν υπάρχει κάτι συγκεκριμένο, ούτε υπήρχε, πως ήταν δυνατόν να γνωρίζει ο ίδιος ή οι άλλες υπηρεσίες». Είπε επίσης πως ζήτησε γραπτώς το θέμα για να διαβουλευτεί με δικηγόρο, αλλά δεν έχει αποσταλεί τίποτα ακόμη, παρά το πέρας ακόμη δύο μηνών, με αποτέλεσμα οι εργασίες να συνεχίζονται κανονικά.
«Αγοράσαμε το οικόπεδο το 2023. Εγώ έχω όλες τις άδειες κανονικά, νόμιμα προχώρησα και το σπίτι έχει σχεδόν ολοκληρωθεί. Μου έβαλαν επίσης όρους τους οποίους τήρησα, όπως το να μείνω σε απόσταση από τον κοντινό αρχαίο Μύλο και να μην τοποθετήσω ψηλά δένδρα για να μην χάνεται η θέα», ανέφερε. Εδώ φυσικά προκύπτει ακόμη ένας προβληματισμός σε σχέση με την νότια όδευση του δρόμου, καθώς ο δρόμος περνά ακριβώς δίπλα από τον εν λόγω Μύλο, ο οποίος είναι σημαντικής ιστορικής και περιβαλλοντικής αξίας.
Την ίδια στιγμή, ούτε το Κτηματολόγιο έθεσε κάποιο πρόσκομμα στην αγορά του εν λόγω τεμαχίου ή έδωσε κάποια ενημέρωση στον ιδιοκτήτη, το οποίο αγοράστηκε το 2023. Σημειώνουμε εδώ πως η περιβαλλοντική έγκριση για την κατασκευή της εν λόγω φάσης εκδόθηκε από το 2021, ενώ, στην πολύκροτη επιστολή, αναφέρεται από τον Διευθυντή των Δημοσίων Έργων πως «οι σύμβουλοι μηχανικοί απέστειλαν επιστολή από τον Νοέμβριο του 2016, συμπεριλαμβάνοντας μια σειρά κτηματικών σχεδίων που ενημέρωναν για τα όρια κατάληψης του αυτοκινητόδρομου, ζητώντας να τους σταλούν ενδεχόμενες άδειες ανάπτυξης». Η σχετική ενημέρωση, σύμφωνα με τον κ. Ελευθερίου, είχε σταλεί τον Φεβρουάριου του 2024.
Αξίζει δε να αναφερθεί πως παρά το ότι υπάρχουν σημαντικές ανησυχίες και αντιρρήσεις από την τοπική κοινωνία σε σχέση με τη νότια όδευση του δρόμου, αντί της βόρειας, εντούτοις, τα Δημόσια Έργα ανέφεραν πως ο προγραμματισμός παραμένει και το έργο θα προσφοροδοτηθεί στις αρχές του 2026».