ΤΟΜ: Τηλεφωνικό κέντρο για τις ανακλήσεις οχημάτων

13 Min Read


Απαντήσεις σε συχνά ερωτήματα του κοινού σε σχέση με τις ανακλήσεις δημοσιοποίησε το Τμήμα Οδικών Μεταφορών την Παρασκευή, σημειώνοντας, επίσης, την έναρξη λειτουργίας τηλεφωνικού κέντρου, με στόχο την καλύτερη δυνατή εξυπηρέτηση των πολιτών και την παροχή έγκυρης πληροφόρησης σχετικά με τις ανακλήσεις οχημάτων λόγω ελαττωματικών αερόσακων.

Το τηλέφωνο επικοινωνίας είναι το 22600500, με ώρες λειτουργίας Δευτέρα – Παρασκευή, 08.30 – 15.00.

Όσον αφορά τι πρέπει να κάνει κάποιος που έλαβε μήνυμα ότι το όχημά του περιλαμβάνεται σε λίστα οχημάτων που είναι σε ανάκληση για αντικατάσταση αερόσακων, το ΤΟΜ σημειώνει ότι οι ιδιοκτήτες οφείλουν να απευθυνθούν αποκλειστικά προς τον διανομέα ή την αντιπροσωπεία της εταιρείας του οχήματός τους για διευθέτηση ραντεβού για αντικατάσταση αερόσακων και περαιτέρω ενημέρωση.

Για όσους δεν έλαβαν μήνυμα από το ΤΟΜ, αλλά το όχημά τους περιλαμβάνεται στη λίστα οχημάτων που είναι σε ανάκληση για αντικατάσταση αερόσακων, το ΤΟΜ σημειώνει ότι ο λόγος που δεν έχουν λάβει SMS είναι γιατί το τηλέφωνο τους δεν είναι επικαιροποιημένο στη βάση δεδομένων του Τμήματος. Σε περίπτωση που έχουν πωλήσει/καταστρέψει το όχημα αλλά δεν έχουν προχωρήσει με τις απαραίτητες διαδικασίες θα πρέπει άμεσα να τις διεκπεραιώσουν και να ενημερώσουν το Τμήμα.

Οι ιδιοκτήτες των οχημάτων που περιλαμβάνονται στη λίστα οχημάτων που είναι σε ανάκληση για αντικατάσταση αερόσακων, αναφέρεται, οφείλουν να απευθυνθούν αποκλειστικά προς τον διανομέα ή την αντιπροσωπεία της εταιρείας του οχήματός τους για διευθέτηση ραντεβού για αντικατάσταση αερόσακων και περαιτέρω ενημέρωση.

Σε σχέση με τα κριτήρια στη βάση των οποίων ακινητοποιούνται τα οχήματα και τις επιπτώσεις εάν συνεχίσουν να κυκλοφορούν, το ΤΟΜ επισημαίνει ότι η ακινητοποίηση των οχημάτων γίνεται με βάση την εκτίμηση κινδύνου από τις κατασκευάστριες εταιρείες, οι οποίες έχουν δώσει οδηγία για άμεση ακινητοποίηση.

Συγκεκριμένα, αναφέρεται, 138 οχήματα έχουν ανακληθεί λόγω ελαττωματικών αερόσακων και άλλα 138 λόγω προβλημάτων στα φρένα, στην παρούσα φάση. «Για τα οχήματα αυτά το πιστοποιητικό καταλληλότητας έχει ανασταλεί και η άδεια κυκλοφορίας έχει επίσης ανασταλεί, επομένως δεν επιτρέπεται να κυκλοφορούν μέχρι να υλοποιηθεί η ανάκληση και το όχημα υποβληθεί εκ νέου σε τεχνικό έλεγχο», προστίθεται.

Αναφορικά με το τι έγινε σε άλλες χώρες που αντιμετώπισαν αντίστοιχο ζήτημα με τις ανακλήσεις για ελαττωματικούς αερόσακους, σημειώνεται ότι το θέμα αντιμετωπίστηκε με παρόμοιο τρόπο και δόθηκε χρόνος στους πολίτες για την υλοποίηση της ανάκλησης των οχημάτων τους, σε περίπτωση που οι κατασκευαστές δεν επέβαλαν την ακινητοποίησή τους.

Για τα οχήματα, τα οποία υπόκεινται σε ανάκληση λόγω ελαττωματικών αερόσακων και πρέπει να ακινητοποιηθούν άμεσα, το ΤΟΜ λέει ότι μέχρι και τις 06 Φεβρουαρίου 2025 είχαν ανακοινωθεί 130 οχήματα Citroen και 8 οχήματα Ford και 138 οχήματα Mercedes.

Οι κατασκευαστές των οχημάτων αυτών αξιολόγησαν τον κίνδυνο και εξέδωσαν οδηγία προς τους ιδιοκτήτες για την άμεση ακινητοποίησή τους. Ως αποτέλεσμα, το πιστοποιητικό καταλληλότητας έχει ανασταλεί και η άδεια κυκλοφορίας έχει επίσης ανασταλεί. Οι διανομείς των κατασκευαστών και οι αντιπροσωπείες στην Κύπρο έχουν ήδη ενημερωθεί και προχωρούν στην αποστολή επιστολών προς τους ιδιοκτήτες, καλώντας τους να προγραμματίσουν άμεσα την αντικατάσταση των ελαττωματικών αερόσακων, προστίθεται.

Για περιπτώσεις στις οποίες κάποιος έλαβε μήνυμα για όχημα που δεν του ανήκει, σημειώνεται ότι πρόκειται πιθανότατα για λανθασμένη καταχώριση στοιχείων κατά τη μεταβίβαση ή την εγγραφή (π.χ. αριθμός τηλεφώνου) ή για μη ορθή μεταβίβαση. Το κοινό μπορεί να αναφέρει το περιστατικό στέλνοντας email στο [email protected], ώστε να διορθωθούν τα στοιχεία.

Υπενθυμίζεται ότι όσοι έχουν όχημα που έχει ακινητοποιηθεί ή επέλεξαν να ακινητοποιήσουν υπό ανάκληση οχήματα, δικαιούνται δωρεάν μετακινήσεις με τις δημόσιες συγκοινωνίες μέσω της προσωποποιημένης κάρτας Motion. Η έκδοση της κάρτας γίνεται δωρεάν από τα σημεία πώλησης των εταιρειών δημόσιων μεταφορών, με την προσκόμιση των απαραίτητων εγγράφων. Σε περιπτώσεις όπου ακινητοποιείται το μοναδικό όχημα της οικογένειας, η κάρτα μπορεί να εκδοθεί και για τα εξαρτώμενα μέλη του ιδιοκτήτη του οχήματος.

Επιπλέον, όσοι ακινητοποίησαν όχημα που βρίσκεται υπό ανάκληση, μέσω της διαδικασίας του ΤΟΜ, δεν χρειάζεται να ανανεώσουν την άδεια κυκλοφορίας για όσο διάστημα παραμένει ακινητοποιημένο. Η δήλωση ακινητοποίησης πρέπει να γίνεται πριν τη λήξη ισχύος της άδειας κυκλοφορίας. Στην περίπτωση αυτή τα τέλη που αντιστοιχούν στους εναπομείναντες μήνες που ισχύει η άδεια κυκλοφορίας επιστρέφονται.

Η δήλωση ακινητοποίησης γίνεται μέσω της ιστοσελίδας των διαδικτυακών υπηρεσιών του Τμήματος Οδικών Μεταφορών.

Αναφορικά αν κάποιος μπορεί να αντικαταστήσει μόνος του τον ελαττωματικό αερόσακο, να εφαρμόσει μεταχειρισμένο αερόσακο ή να τον απενεργοποιήσει, σημειώνεται ότι αυτό δεν ενδείκνυται, ούτε συστήνεται. «Η αντικατάσταση πρέπει να γίνεται αποκλειστικά μέσω των διανομέων/αντιπροσώπων του κατασκευαστή. Το ενδεχόμενο αντικατάστασης αερόσακων από μηχανικούς θα εξεταστεί στο προσεχές διάστημα», αναφέρεται.

Σχετικά με το κατά πόσο είναι νόμιμο να ζητά πληρωμή εταιρεία για αντικατάσταση ελαττωματικού προϊόντος, το ΤΟΜ αναφέρει ότι η απόφαση για τυχόν χρεώσεις εναπόκειται στον κάθε διανομέα του κατασκευαστή / αντιπροσωπείας, καθώς μπορεί να προκύπτει διοικητικό κόστος. Σύμφωνα με την έρευνα της Υπηρεσίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου και Βιομηχανίας, δεν διαπιστώθηκε οποιαδήποτε παράβαση για ενδεχόμενες χρεώσεις για οχήματα εισαγωγής από τρίτες χώρες.

Σημειώνεται ότι σε κάποιες περιπτώσεις στην αναρτημένη λίστα των υπό ανάκληση οχημάτων αναφέρεται το σχόλιο «Η πληροφορία προέρχεται από συγκριτική ανάλυση διάφορων πηγών του Κέντρου Αριστείας Κοίος (Πανεπιστήμιο Κύπρου)». Όπως σημειώνει το ΤΟΜ, αυτό σημαίνει ότι η αξιολόγηση του ΤΟΜ σε συνεργασία με το Κέντρο Αριστείας Κοίος βασίστηκε σε διαθέσιμη πληροφόρηση αναφορικά με ανακλήσεις αερόσακων σε άλλα κράτη. Ως εκ τούτου, η λίστα δεν αποτελεί εξαντλητική κατάσταση των επηρεαζόμενων οχημάτων. Η εν λόγω λίστα θα αναθεωρηθεί μόλις σταλούν επικαιροποιημένα στοιχεία από τους διανομείς των κατασκευαστών.

Για όσες εταιρείες δεν περιλαμβάνονται στις αναρτημένες λίστες, σημειώνεται ότι το ΤΟΜ έχει αναρτήσει τα στοιχεία που έχει λάβει ως πληροφόρηση από τους διανομείς που έχουν οχήματα με ανάκληση αερόσακων.

Αναφορικά με περιπτώσεις που έχει υλοποιηθεί η αντικατάσταση του αερόσακου, αλλά το όχημα βρίσκεται στη λίστα των ανακλήσεων, το ΤΟΜ αναφέρει ότι το όχημα αυτό θα αφαιρεθεί από τη λίστα, αφού το Τμήμα Οδικών Μεταφορών θα προχωρήσει σε επικαιροποίηση της λίστας με τα οχήματα προς ανάκληση, βάσει της πληροφόρησης από τους διανομείς του κατασκευαστή και τις αντιπροσωπείες.

Επιπλέον, για όσα οχήματα βρίσκονται στη λίστα του ΤΟΜ, αλλά στην επίσημη ιστοσελίδα ανάκλησης από τρίτες χώρες δεν αναφέρεται ότι υπόκειται σε ανάκληση, το ΤΟΜ αναφέρει ότι οι κατάλογοι ανακλήσεων σε ιστοσελίδες τρίτων χωρών δεν ελέγχονται από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών. Το περιεχόμενό τους δεν είναι εξαντλητικό, καθώς ο κάθε κατασκευαστής χειρίζεται διαφορετικά το περιεχόμενο της ιστοσελίδας του, π.χ. όχημα που έχει εξαχθεί από την Ιαπωνία, ενδεχομένως να έχει διαγραφεί από τα εκεί δεδομένα μετά από κάποιο χρονικό διάστημα.

Η πληροφόρηση που έχει αναρτήσει το Τμήμα Οδικών Μεταφορών έχει προέρθει από τον κατασκευαστή μέσω του διανομέα του στην Κύπρο.

Στις περιπτώσεις που το όχημα περιλαμβάνεται στη λίστα, αλλά η εταιρεία δηλώνει ότι αυτό δεν υπόκειται σε ανάκληση, αναφέρεται ότι το ΤΟΜ διερευνά τέτοιες περιπτώσεις και εργάζεται για τη συνεχή επικαιροποίηση των λιστών ανακλήσεων. Όπως σημειώνεται, ενδέχεται οι διανομείς του κατασκευαστή/ αντιπροσωπείες να έχουν αποστείλει τις λίστες στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών πριν την αντικατάσταση του αερόσακου από τους ιδιοκτήτες των οχημάτων ή με σκοπό να παρουσιαστεί το όχημα για έλεγχο στην αντιπροσωπεία. Επιπλέον, υπάρχει η πιθανότητα ένας κατασκευαστής να εκδώσει περισσότερες από μία ανακλήσεις για το ίδιο όχημα.

Σε περίπτωση που το όχημα έχει ήδη υλοποιήσει την ανάκληση, συστήνεται ο ιδιοκτήτης να ζητήσει γραπτή επιβεβαίωση από την αντιπροσωπεία και να την αποστείλει στο [email protected].

Στην ερώτηση αν μπορεί να γίνει τεχνικός έλεγχος ΜΟΤ ή να ανανεωθεί η άδεια κυκλοφορίας ενώ το όχημα τυγχάνει ανάκλησης, το ΤΟΜ αναφέρει ότι εντός των 8 μηνών που δόθηκε περιθώριο από το ΤΟΜ για την υλοποίηση της ανάκλησης, αυτά μπορούν να γίνουν.

Αναφορικά με τις μεταβιβάσεις και αν αυτές μπορούν να γίνουν εφόσον το όχημα τυγχάνει ανάκλησης, το ΤΟΜ σημειώνει ότι από την 11η Φεβρουαρίου 2025, σύμφωνα με την Εγκύκλιο αρ.7/2025 που εκδόθηκε από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, η οποία βασίζεται στον νόμο, δεν θα πραγματοποιείται καμία εγγραφή ή μεταβίβαση οχημάτων στις κατηγορίες Μ, Ν και Ο χωρίς την προσκόμιση βεβαίωσης ή δήλωσης, που να δηλώνει ότι δεν υπάρχουν εκκρεμείς ανακλήσεις για τα εν λόγω οχήματα.

Όταν κάποιος ολοκληρώσει την αντικατάσταση αερόσακου, βάσει ανάκλησης, θα πρέπει να ζητήσει γραπτή βεβαίωση από τον διανομέα του κατασκευαστή ή την αντιπροσωπεία ότι η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί, σύμφωνα με τη βεβαίωση που περιλαμβάνεται στο διάταγμα του Υπουργού Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. Στη συνέχεια, ο διανομέας του κατασκευαστή/ η αντιπροσωπεία είναι υπεύθυνη για την τήρηση επικαιροποιημένου καταλόγου και την ενημέρωση του μηχανογραφικού συστήματος του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, έτσι ώστε το όχημα να αφαιρεθεί από τη λίστα των ανακλήσεων.



Share This Article