ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΙΔΕΟΛΟΓΙΑΣ: Μορφές κοινωνικής συνείδησης και κοινωνική λειτουργία
Επιμέλεια: Νίκος Κουζούπης
Ηθική (β)
Η ηθική συνείδηση αποτελεί ένα από τα ισχυρότερα κίνητρα για τις δράσεις εκατομμυρίων ανθρώπων. Γι’ αυτό, λοιπόν, ένα επαναστατικό κόμμα δεν μπορεί να παραμένει αδιάφορο για τη διαμόρφωσή της. Η επαναστατική κριτική του έναντι του απαρχαιωμένου κοινωνικού συστήματος δεν περιορίζεται μόνο στη σφαίρα της πολιτικής, αλλά συμπεριλαμβάνει και τη στηλίτευση της ηθικής του. Ταυτόχρονα, καλείται να διεγείρει την οργή μέσα στις ευρύτερες μάζες έναντί του και την ίδια στιγμή να εμπνέει την πίστη στις δυνάμεις τους και στην αναπόφευκτη νίκη του νέου κοινωνικού συστήματος.
Λαμβάνοντας υπόψη όσα αναφέρθηκαν ανωτέρω, θα μπορούσαμε να προσδιορίσουμε την ηθική ως σύστημα απόψεων και αντιλήψεων, κανόνων και εκτιμήσεων, που αφορούν τη ρύθμιση της συμπεριφοράς των ατόμων, το συντονισμό των δράσεων ξεχωριστών ατόμων με τα κοινά συμφέροντα άλλων ανθρώπων ή μιας συγκεκριμένης κοινωνικής ομάδας, τον τρόπο διαπαιδαγώγησης των ανθρώπων, τη δημιουργία και ενίσχυση συγκεκριμένων ηθικών ιδιοτήτων και σχέσεων. Πραγματοποιώντας τις πιο πάνω λειτουργίες, η ηθική μετατρέπει τους κανόνες και τις εκτιμήσεις της σε εσωτερικά κίνητρα των ατόμων, σε ηθικά συναισθήματα και ιδιότητές τους, δημιουργεί προσωπικές υποχρεώσεις και καλλιεργεί το αίσθημα της προσωπικής ευθύνης.
Τα ηθικά συστήματα, που τυγχάνουν επεξεργασίας από τους ιδεολόγους των μεν ή των δε τάξεων, όπως και η ηθική που χαρακτηρίζει την κάθε τάξη, φέρουν τη σφραγίδα και της εποχής τους και της ταξικής τους ιδιαιτερότητας. Το κύριο ζήτημα που απασχολεί την ηθική είναι η τεκμηρίωση του τρόπου συμπεριφοράς οποιουδήποτε ατόμου ή κοινωνικής ομάδας. Συνάγοντας τις απαιτήσεις της ενάρετης συμπεριφοράς από την υποτιθέμενη αιώνια φύση του ανθρώπου, η προ-μαρξιστική ηθική έβρισκε σε αυτή τη «φύση» αλτρουιστικά ή εγωιστικά χαρακτηριστικά. Συνεπώς, στο προσκήνιο έθεταν είτε το συμφέρον ενός ξεχωριστού ατόμου (ευτυχία, απόλαυση, ευχαρίστηση), συνήθως εξιδανικευμένο, είτε το γενικό συμφέρον, που εμφανιζόταν επίσης στην εξιδανικευμένη μορφή ενός καθολικού ηθικού νόμου, στον οποίο το άτομο όφειλε να υποτάσσει τις προσωπικές του απαιτήσεις και επιθυμίες. Η προ-μαρξιστική ηθική αναζήτησε και όμως δεν μπορούσε να βρει έναν τρόπο για να συνδυάσει τα προσωπικά και τα δημόσια συμφέροντα, την ευτυχία και το καθήκον, τον εγωισμό και την ανιδιοτέλεια.
Στην αστική κοινωνία ο Φρ. Ένγκελς στην εποχή του ξεχώριζε τρία είδη ηθικής: τη φεουδαρχο-χριστιανική, την αστική και την προλεταριακή. Η πρώτη πέρασε στην αστική κοινωνία ως ένα από τα κατάλοιπα του μεσαίωνα, η δεύτερη ήταν η κυρίαρχη ηθική στη δεδομένη κοινωνία, ενώ η τρίτη, η προλεταριακή, εξέφραζε τα συμφέροντα του μέλλοντος. Ποια ήταν η σχέση μεταξύ των δύο πρώτων συστημάτων ηθικής; Κατ’ αρχήν ότι και οι δύο στέκονται στα θεμέλια κοινωνιών, που στηρίζονται στην ατομική (ιδιωτική) ιδιοκτησία. Εξού και το αναπόφευκτο της προσαρμογής του πρώτου στο δεύτερο. Έτσι ο έλεγχος που ασκούσαν τα καπιταλιστικά συμφέροντα πάνω στη θρησκεία οδήγησε στο γεγονός ότι οι ηθικοί κανόνες του χριστιανισμού σε μεγάλο βαθμό προσαρμόστηκαν στους ηθικούς κανόνες του καπιταλισμού.
Συνήθως τίθεται το ερώτημα κατά πόσο σε μια ταξική κοινωνία υπάρχουν τέτοιοι ηθικοί κανόνες, που απαραίτητα εμφανίζονται σε κάθε ανθρώπινη κοινωνία. Η απάντηση είναι καταφατική, γιατί μερικοί απλοί κανόνες ανθρώπινης ηθικής, διαμορφωνόμενοι στην πορεία της ιστορικής εξέλιξης των λαών, καλούνται να ρυθμίζουν την από κοινού συμβίωση από τις μεν ή τις δε υπερβολές που την απειλούν (σωματική βία, προσβολές, ύβρεις) και απαιτούν τη στοιχειώδη τιμιότητα στην καθημερινή επαφή των ανθρώπων κ.λπ.
Όσο υπάρχει όμως «εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο», όσο υπάρχει ο ιμπεριαλισμός με την πολιτική της εκμετάλλευσης και την καταλήστευση των λαών, αυτοί οι στοιχειώδεις κανόνες ηθικής και δικαιοσύνης σίγουρα θα παραβιάζονται. Ταυτόχρονα, ενώ οι κανόνες αυτοί είναι αποδεκτοί από την αστική τάξη στα λόγια, στην πράξη ποδοπατούνται. Μόνο σε συνθήκες σοσιαλισμού και ειδικότερα στα πλαίσια μιας κομμουνιστικής αταξικής κοινωνίας μπορούν τέτοιοι πανανθρώπινοι κανόνες ηθικής να μετατραπούν σε απαραβίαστους κανόνες ζωής στις σχέσεις τόσο μεταξύ ξεχωριστών ατόμων όσο και μεταξύ των λαών.