Δώρον άδωρον για τους χαμηλόμισθους –που είναι η πλειοψηφία των φορολογουμένων– αποτελεί η κυβερνητική πρόταση για τη φορολογική μεταρρύθμιση, τόνισε στη συνέντευξή του στη «Χαραυγή» ο οικονομολόγος Πάμπος Παπαγεωργίου.
Υπογράμμισε ότι οι προτεινόμενες αλλαγές δεν καλύπτουν τη διάβρωση των εισοδημάτων από τον πληθωρισμό, ούτε θα επωφεληθούν οι χαμηλόμισθοι με το προτεινόμενο, νέο αφορολόγητο, ενώ ευνοούνται οι υψηλά αμειβόμενοι και οι τοπικές εταιρείες.
Συνέντευξη στον Μιχάλη Μιχαήλ
Βρισκόμαστε ενώπιον της πολυδιαφημιζόμενης φορολογικής μεταρρύθμισης. Η οποία ωστόσο βρίσκεται υπό κριτική, αλλά και υπό έγκριση από κάποια κόμματα. Θεωρείτε ότι έγινε ή γίνεται επαρκής διάλογος για ένα τόσο σοβαρό θέμα;
Σίγουρα οι τεχνοκράτες που ανέλαβαν να συντάξουν την αρχική πρόταση –από την κυβέρνηση και το Πανεπιστήμιο Κύπρου– πήραν απόψεις από τους κοινωνικούς φορείς και τα κόμματα. Η ομάδα που ετοίμασε την πρόταση είναι σοβαροί επιστήμονες και τεχνοκράτες. Όμως πρόκειται για ένα πολύπλοκο ζήτημα.
Πρέπει να πετύχεις μια ισορροπία ανάμεσα στην αποτελεσματικότητα και την κοινωνική δικαιοσύνη όταν σχεδιάζεις ή αλλάζεις το φορολογικό σύστημα. Ως προς την αποτελεσματικότητα, δεν θα ήθελε κάποιος να υπάρξουν παρενέργειες ή να δημιουργηθούν ελλείμματα. Το θέμα όμως της δικαιοσύνης περιέχει έντονα αξιολογικά στοιχεία. Αλλιώς το αντιλαμβάνονται οι πολιτικές δυνάμεις αναλόγως με τις πεποιθήσεις τους. Συν το ότι η μεταρρύθμιση επηρεάζει οικονομικά τον μέσο πολίτη, κάποιους τους ωφελεί, περισσότερο ή λιγότερο και κάποιους όχι.
Με όσα έχουν γίνει γνωστά μέχρι τώρα, θεωρείτε ότι αυτή η μεταρρύθμιση ανταποκρίνεται στις ανάγκες που προκύπτουν από το κόστος ζωής της εποχής μας; Π.χ. η αύξηση του αφορολόγητου κατά €1.000;
Κατ’ ακρίβεια, για να φέρουμε το όριο στο οποίο αρχίζει να φορολογείται κάποιος στο ίδιο επίπεδο που ήταν το 2002, όταν έγινε η προηγούμενη φορολογική μεταρρύθμιση, θα έπρεπε να οριστεί στις 28.000 ευρώ και όχι στις 20.500 που είναι η τωρινή πρόταση. Και τούτο γιατί η αγοραστική δύναμη των 19.500 ευρώ το 2002 αντιστοιχεί σε 28.000 σήμερα. Οτιδήποτε άλλο σημαίνει ότι ο κόσμος πληρώνει υψηλότερο φόρο σήμερα από ό,τι πριν.
Βασικά, κάθε χρόνο πληρώνει υψηλότερο φόρο χωρίς να το καταλαβαίνει. Να δώσω ένα παράδειγμα: Ας πούμε ότι ο μισθός μου είναι 30.000 το χρόνο και τον επόμενο χρόνο ο πληθωρισμός είναι 5%. Ακόμα και αν πάρω 100% ΑΤΑ, θα χάσω χρήματα πληρώνοντας 300 ευρώ επιπρόσθετο φόρο. Δηλαδή, η αγοραστική μου δύναμη θα έχει μειωθεί ακόμα και αν πάρω αύξηση στη δουλειά μου ίση με τον πληθωρισμό. Αν, μάλιστα, αυτή η αύξηση με πάρει σε άλλη φορολογική κλίμακα, θα πληρώσω και υψηλότερο συντελεστή. Πρόκειται για το περίφημο fiscal drag.
Ακόμα και οι 24.000 που είχε υποσχεθεί προεκλογικά ο Πρόεδρος δεν είναι αρκετές για να αποζημιώσουν τον πολίτη από τη συνεχή και αθέατη αύξηση της φορολογίας. Ίσως να ήταν αρκετές πριν τρία χρόνια. Μεσολάβησε όμως μια περίοδος με ασυνήθιστα υψηλό πληθωρισμό. Οπότε πρέπει να πάμε πάνω από τις 24 χιλιάδες και όχι πιο κάτω.
Παρεμπιπτόντως, αν απορεί κάποιος με την τεράστια αύξηση των φορολογικών εσόδων τα τελευταία χρόνια, θα πρέπει να ξέρει ότι αυτή είναι αποτέλεσμα του υψηλού πληθωρισμού, ο οποίος συνεπάγεται αύξηση της φορολογίας χωρίς να το αντιλαμβάνεται κανείς.
Είναι θετικό ότι δίνονται ορισμένες φορολογικές ελαφρύνσεις, οι οποίες στην πράξη μεταφέρουν το όριο φορολογίας πέρα από τα €20.500, όμως αυτές δεν φτάνουν για να καλύψουν την αθέατη αύξηση της φορολογίας μέσω του πληθωρισμού. Σε κάποιες περιπτώσεις μεταφέρουν πράγματι το αφορολόγητο κοντά στις €24.000. Δεν αφορούν όμως το σύνολο των φορολογουμένων.
Συγκεκριμένα πού εντοπίζετε αδυναμίες ή παραλείψεις;
Αυτά που είπα πριν. Δεν καλύπτει τη διάβρωση από τον πληθωρισμό, δεν δίνει κάτι στα χαμηλά εισοδήματα, ευνοεί πιο πολύ τους πολύ υψηλόμισθους και τις τοπικές εταιρείες.
Επίσης η πρόταση, αν και ονομάζεται «ολοκληρωμένος φορολογικός μετασχηματισμός», δεν περιλαμβάνει την έμμεση φορολογία η οποία είναι σημαντικό κομμάτι των φορολογικών εσόδων, έχει αυξηθεί πολύ την τελευταία δεκαετία και πλήττει δυσανάλογα τους λιγότερο εύπορους. Αν δεν περιλάβεις την έμμεση φορολογία, πώς θα δώσεις κάτι στους πολίτες εκείνους που είναι σε πιο δύσκολη θέση; Θα κάνουμε μεταρρύθμιση που θα αγνοεί τους μισούς πολίτες;
Πέρα από τα όσα είπατε, θα θέλατε να εισηγηθείτε κάτι άλλο;
Φαντάζομαι θα υπάρξουν προτάσεις και τροποποιήσεις από κόμματα και κοινωνικά σύνολα. Δύο πράγματα που μου έρχονται στο νου τώρα αφορούν κυρίως αυτούς που έχουν εισόδημα κάτω από δύο χιλιάδες ευρώ το μήνα και δεν ωφελούνται από την πρόταση που ανακοινώθηκε. Η πρώτη είναι να μειωθεί το ΦΠΑ στο ηλεκτρικό ρεύμα από 19% στο 9% όπως πρότεινε το ΑΚΕΛ. Και η δεύτερη είναι ο φόρος στα καύσιμα να πάει στο ελάχιστο που επιτρέπει η Ευρωπαϊκή Ένωση και επιπλέον να διεκδικήσουμε από την ΕΕ να μην μπαίνει ΦΠΑ πάνω στο φόρο καυσίμων. Να μην πληρώνουμε δηλαδή φόρο πάνω στο φόρο.
Θα ήθελα, επίσης, να προτείνω όπως στις φορολογικές εκπτώσεις για παιδί ή φοιτητή και για τόκους δανείου προστεθεί και έκπτωση που θα δίνεται και στα άτομα ή στα νοικοκυριά στα οποία υπάρχει εργαζόμενος, αλλά με εισόδημα που δεν πληρώνει φόρους. Να τους δίνεται το 20% με χρηματικό βοήθημα, δηλαδή 200 ευρώ για κάθε παιδί και μάξιμουμ 300 ευρώ για τόκους δανείων. Δεν θα στοιχίσει πολύ, νομίζω γύρω στα 20-40 εκατ. ευρώ το χρόνο και θα διορθωθεί έτσι μια αδυναμία της πρότασης.
Κανένα όφελος για τους μισούς φορολογούμενους
Ποιους θεωρείτε ότι εξυπηρετεί η κυβέρνηση με αυτή τη μεταρρύθμιση;
Πρώτα – πρώτα ποιους δεν εξυπηρετεί! Η πρόταση αυτή δεν προσφέρει κάτι σε αυτούς που έχουν φορολογητέο εισόδημα κάτω από €20.500 και είναι πολλοί, σχεδόν οι μισοί συμπολίτες μας. Αυτοί δεν παίρνουν τίποτα αν και τα τελευταία χρόνια με τις συνεχείς αυξήσεις στην έμμεση φορολογία πληρώνουν στο κράτος πολύ περισσότερα από ό,τι προηγουμένως.
Σίγουρα ευνοεί πιο πολύ τους υψηλόμισθους, αυτούς που έχουν φορολογητέο εισόδημα πάνω από 60 χιλιάδες ευρώ. Αυτοί ευνοούνται επιπρόσθετα με τη μεταφορά του ορίου φορολόγησης με τον υψηλό συντελεστή 35% από τις €60.000 στις €80.000.
Κερδίζουν, επίσης, οι κυπριακές εταιρείες αφού το συνολικό τους βάρος στα κέρδη μειώνεται παρά την αύξηση του συντελεστή στο 15%. Μειώνεται μέσω της μείωσης στη λογιζόμενη διανομή μερίσματος. Χάνουν οι ξένες εταιρείες που μέχρι σήμερα πλήρωναν 12,5%, αλλά αυτοί έχουν άλλα ωφελήματα και δεν νομίζω ότι θα φύγουν. Ίσως αυτό το 15% θα έπρεπε να επιβληθεί κλιμακωτά και πάνω από ένα επίπεδο όγκου εργασιών ή κερδών.