Την ώρα που η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στην επιβολή νέων φορολογιών στο ηλεκτρικό ρεύμα, τα πετρελαιοειδή, το νερό και τα απόβλητα, έκθεση της Κομισιόν επιβεβαιώνει ότι η Κύπρος είναι ήδη «πρωταθλήτρια» στην ενεργειακή ακρίβεια και δέσμια των ρύπων και των πολιτικών δεσμεύσεων κενού περιεχομένου.
Η έκθεση δεν αφήνει περιθώρια παρερμηνειών: το κράτος παρακολουθεί παθητικά, ενώ οι πολίτες και οι επιχειρήσεις συνθλίβονται ανάμεσα σε λογαριασμούς-σοκ και μία κυβέρνηση χωρίς όραμα. Αποκαλύπτει επίσης, με αριθμούς και τεκμηρίωση, την ενεργειακή, περιβαλλοντική και κοινωνική κρίση που βιώνει η χώρα.
Του Κωνσταντίνου Ζαχαρίου
Την ώρα που η κυβέρνηση προχωρά ακάθεκτη στην επιβολή νέων φορολογιών στο ηλεκτρικό ρεύμα, τα πετρελαιοειδή, το νερό και τα απόβλητα, έκθεση της Κομισιόν καταγράφει το ενεργειακό, περιβαλλοντικό και πολιτικό αδιέξοδο στο οποίο έχει περιέλθει η χώρα.
Με στοιχεία, συγκρίσεις και στοχευμένες επισημάνσεις, η Κομισιόν, σε έκθεσή της για την Κύπρο, στο πλαίσιο της Εαρινής Δέσμης του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου 2025, καταδεικνύει ότι η χώρα έχει χάσει τον βηματισμό της απέναντι στις κλιματικές και κοινωνικές προκλήσεις της εποχής. Και δεν είναι απλώς ζήτημα τεχνοκρατικής υστέρησης. Είναι, κυρίως, ζήτημα πολιτικής ευθύνης, διοικητικής αδράνειας και προτεραιοτήτων που θυσιάζουν το δημόσιο συμφέρον.
Η Κύπρος των πιο ακριβών λογαριασμών και της βαθιάς ενεργειακής φτώχειας
Η χώρα συνεχίζει να φιγουράρει στην κορυφή των πιο ακριβών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας στην ΕΕ. Το 2024, οι επιχειρήσεις πλήρωναν την ακριβότερη τιμή ρεύματος στην ΕΕ, ενώ τα νοικοκυριά κατέβαλλαν λογαριασμούς με φορολογικά βάρη που ξεπερνούν τον μέσο όρο της Ένωσης. Συγκεκριμένα:
• Το 35,5% του λογαριασμού ηλεκτρισμού των οικιακών καταναλωτών αφορά φόρους και τέλη (ΕΕ: 25%).
• Οι μη οικιακοί καταναλωτές επιβαρύνονται με 25,9%, όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ είναι 15,4%.
• Το κόστος δικτύου στην Κύπρο παραμένει χαμηλότερο από την ΕΕ, αποκαλύπτοντας ότι το βάρος προέρχεται κυρίως από κρατικές επιβαρύνσεις.
Την ίδια ώρα, η ενεργειακή φτώχεια έχει λάβει εκρηκτικές διαστάσεις:
• Το 14,6% του πληθυσμού δηλώνει αδυναμία να θερμάνει το σπίτι του.
• Το 42,5% των Κυπρίων βρίσκεται σε κίνδυνο ενεργειακής φτώχειας, τα υψηλότερα ποσοστά στην ΕΕ.
Παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες για προστασία των ευάλωτων ομάδων, τα μέτρα αποδεικνύονται αποσπασματικά και ανεπαρκή. Η κρίση του ηλεκτρισμού αποκαλύπτει μια βαθιά κοινωνική αδικία και την έλλειψη δομικού σχεδιασμού.
Η πράσινη μετάβαση που δεν ήρθε ποτέ
Η έκθεση καταδεικνύει την πλήρη αποτυχία της Κύπρου να τηρήσει τους ευρωπαϊκούς στόχους μείωσης εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Παρά την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση, τα σχέδια δράσης και τις δεσμεύσεις στο χαρτί, η πραγματικότητα είναι αμείλικτη:
• Το 2023 οι εκπομπές ήταν 4,6% πάνω από τα επίπεδα του 2005.
• Με τα ισχύοντα μέτρα, η προβλεπόμενη μείωση ως το 2030 φτάνει μόλις το 3,8% (έναντι στόχου 32%).
• Το έλλειμμα 28,2 ποσοστιαίων μονάδων απαιτεί επείγουσα και επιθετική εφαρμογή νέων πολιτικών.
Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα στοιχεία για τη μεταποιητική βιομηχανία:
• Οι εκπομπές CO2 ανά ευρώ προστιθέμενης αξίας είναι 1,4 κιλά, οι υψηλότερες στην ΕΕ.
• Το 70% των εκπομπών προέρχεται από παραγωγικές διαδικασίες και όχι από καύσιμα.
• Το 11% της μεταποίησης αφορά μη μεταλλικά ορυκτά (τσιμέντο, κεραμικά) με 11 κιλά CO2eq ανά ευρώ ΑΠΑ, πενταπλάσιο του μέσου όρου ΕΕ.
Η Κύπρος είναι ουσιαστικά εγκλωβισμένη σε ένα βιομηχανικό μοντέλο παρελθόντος, χωρίς επενδύσεις σε καθαρές τεχνολογίες ή στρατηγική στροφή.
Έργα και πολιτικές στα χαρτιά
Στην έκθεση γίνεται αναφορά στο τερματικό φυσικού αερίου, που έμεινε στα χαρτιά, καθώς και στο έργο Great Sea Interconnector, το οποίο είναι το μεγαλύτερο έργο στρατηγικής σημασίας για τον τερματισμό της ενεργειακής απομόνωσης της Κύπρου, αλλά βρίσκεται και αυτό σε καθυστέρηση. Όπως επισημαίνεται, παρά την εξασφάλιση 658 εκατ. ευρώ από την ΕΕ -τη μεγαλύτερη επιχορήγηση που έχει δοθεί ποτέ σε έργο Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI)- το χρονοδιάγραμμα δεν τηρείται. Σημειώνεται επίσης ότι την ίδια στιγμή:
• Το 2024 οι ΑΠΕ κάλυψαν μόλις το 24% της ηλεκτροπαραγωγής (ΕΕ: 47%).
• Η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ έφτασε τα 895 MW (αύξηση 19%), εκ των οποίων τα 724 MW από φωτοβολταϊκά.
• Ο στόχος για το 2030 είναι 33,17% στην τελική κατανάλωση, πολύ μακριά από την τρέχουσα επίδοση.
• Καμία συμφωνία αγοράς ενέργειας από ΑΠΕ (PPA) δεν είναι ακόμη καταχωρισμένη λόγω νομικών εμποδίων.
Οι καθυστερήσεις στο δίκτυο και η απουσία αποθηκευτικών υποδομών οδηγούν σε απόρριψη σημαντικού ποσοστού της παραγόμενης πράσινης ενέργειας.
Δέκα προτάσεις από το ΑΚΕΛ για ανακούφιση της κοινωνίας και βιώσιμο ενεργειακό μοντέλο
Το ΑΚΕΛ έχει καταθέσει δέσμη δέκα προτάσεων για ουσιαστική ανακούφιση της κοινωνίας και μετάβαση σε βιώσιμο ενεργειακό μοντέλο, με έμφαση στη διαφάνεια, την κοινωνική δικαιοσύνη και την αξιοποίηση των ΑΠΕ. Τα κύρια σημεία:
• Άμεση εισαγωγή φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή.
• Ταχεία ένταξη της ΑΗΚ στις ΑΠΕ, με κρατική υπόδειξη κατάλληλων χώρων για παραγωγή και αποθήκευση.
• Οριζόντια μείωση του ΦΠΑ στο ρεύμα στο 9% (από 19%).
• Άμεση προκήρυξη μειοδοτικών διαγωνισμών για προμήθεια ενέργειας από ΑΠΕ και αποθήκευση.
• Φορολόγηση των απροσδόκητων κερδών των ενεργειακών εταιρειών και επαναδιανομή των εσόδων για καταπολέμηση της ενεργειακής φτώχειας.
• Επέκταση των προγραμμάτων επιδότησης για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών, ιδιαίτερα για ευάλωτες και μικρομεσαίες οικογένειες, ώστε να καλύπτεται ολόκληρο το κόστος.
• Προώθηση ενεργειακών κοινοτήτων.
• Διαφανής αξιοποίηση του Ταμείου Ρύπων για τη στήριξη της πρόσβασης των πολιτών στην ενέργεια.
• Αναστολή κάθε απόφασης για τις πράσινες φορολογίες, έως ότου υπάρξουν εγγυήσεις ότι δεν θα επιβαρυνθεί περαιτέρω ο πολίτης.
• Αυτόματη ένταξη όλων των δικαιούχων κοινωνικών σχεδίων στην ειδική τιμολογιακή κατηγορία της ΑΗΚ, χωρίς γραφειοκρατικές διαδικασίες. Η Κύπρος πληρώνει το τίμημα της πολιτικής αμέλειας και της στρατηγικής άγνοιας της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη. Χωρίς επιτάχυνση, χωρίς ριζική αλλαγή προτεραιοτήτων, η χώρα κινδυνεύει να καταστεί ουραγός της ΕΕ. Και το κόστος δεν είναι μόνο αριθμητικό: είναι κοινωνικό, είναι περιβαλλοντικό, είναι υπαρξιακό.
Η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να περιμένει. Και δεν μπορεί να γίνει με ευχολόγια και επιδοτήσεις της τελευταίας στιγμής. Απαιτεί σχέδιο, επενδύσεις, κοινωνική δικαιοσύνη και κυρίως πολιτική βούληση, αυτό που απουσιάζει διαχρονικά από το πολιτικό προσωπικό της χώρας.