Περισσότεροι από 1.000 σύνεδροι από 35 χώρες συμμετείχαν στην πρώτη ημέρα του Διεθνούς Συνεδρίου «Ναυτιλιακή Κύπρος 2025», που άνοιξε τη Δευτέρα στη Λεμεσό. Το συνέδριο διοργανώθηκε από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, την Ένωση Εφοπλιστών Κύπρου και το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο.
Στις εργασίες παρευρέθηκαν υπουργοί μεταφορών και ναυτιλίας από αρκετές χώρες της περιοχής μεταξύ αυτών ο Sheikh Abdullah bin Ahmed Al Khalifa από το Μπαχρέιν, ο Βασίλης Κικίλιας από την Ελλάδα, ο Sheikh Mohammed bin Abdullah bin Mohammed Al Thani από το Κατάρ και η Υφυπουργός Ναυτιλίας της Κυπριακής Δημοκρατίας Μαρίνα Χατζημανώλη. Οι συζητήσεις επικεντρώθηκαν σε θέματα περιφερειακής συνεργασίας, επενδύσεων στο ανθρώπινο κεφάλαιο και καινοτομίας ως βασικούς μοχλούς μετασχηματισμού της ναυτιλίας, με ιδιαίτερη έμφαση στις προκλήσεις που θέτουν η απανθρακοποίηση και η έλλειψη ναυτικών.
Το πρώτο πάνελ της ημέρας με τίτλο «Πλοηγώντας στις Ανατροπές» έδωσε βήμα σε πλοιοκτήτες και πολιτικούς να συζητήσουν τις αντιδράσεις τους στις γεωπολιτικές πιέσεις και στις αλλαγές στους κανονισμούς. Στην τελική συζήτηση, με τίτλο «Πλοηγώντας στις Αλλαγές», κορυφαίοι πλοιοκτήτες από Ελλάδα και Κύπρο αντάλλαξαν απόψεις για την περαιτέρω εξέλιξη του κλάδου.
Ο Υπουργός Ενέργειας, Γιώργος Παπαναστασίου, υπογράμμισε την ανάγκη υιοθέτησης ρεαλιστικής ενεργειακής πολιτικής, τονίζοντας ότι η Ευρώπη πρέπει να διατηρήσει όλες τις ενεργειακές επιλογές , από ανανεώσιμες πηγές μέχρι πετρέλαιο και φυσικό αέριο — προκειμένου να μην θυσιάσει την ανταγωνιστικότητά της και την ενεργειακή της ασφάλεια. Σημείωσε ότι «η ενέργεια και η ανταγωνιστικότητα πάνε χέρι‑χέρι», μια προσέγγιση που χαρακτηρίστηκε ως συμπεριληπτική από τους συνέδρους.
Στη συνέχεια, το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο διοργάνωσε ειδική συζήτηση υπό τον Θωμά Καζάκο, Γ.Γ. του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICS). Στο πάνελ συμμετείχαν κορυφαία στελέχη όπως ο Θέμης Παπαδόπουλος, η Karin Orsel (ECSA), η Ιωάννα Προκοπίου (BIMCO) και ο Joe Kramek (WSC). Η συζήτηση εστίασε στις προκλήσεις της απανθρακοποίησης, στις γεωπολιτικές αβεβαιότητες και στην όλο και πιο πολύπλοκη ναυτιλιακή αγορά, με τους ομιλητές να υπογραμμίζουν την αναγκαιότητα ευελιξίας και στρατηγικής προσαρμογής.
Στην ομιλία του κατά την έναρξη του Συνεδρίου, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τόνισε ότι ο φετινός τίτλος του συνεδρίου «Ξεκλειδώνοντας το Μέλλον της Ναυτιλίας» αντανακλά τις σημερινές σύνθετες προκλήσεις αλλά και την ανθεκτικότητα του ναυτιλιακού τομέα. Υπογράμμισε ότι η παρουσία του στο συνέδριο δείχνει τη σημασία που αποδίδει η κυβέρνηση στον χώρο της ναυτιλίας.
Αναφερόμενος στην κυπριακή ναυτιλία, ο Πρόεδρος Νίκος Χριστοδουλίδης υποστήριξε ότι οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους: η Κύπρος διαθέτει έναν από τους μεγαλύτερους ναυτιλιακούς στόλους στον κόσμο και δραστηριοποιείται σε όλους τους σχετικούς τομείς. Τόνισε ότι τα τελευταία δύο χρόνια ο τομέας γνώρισε εντυπωσιακή ανάπτυξη με το κυπριακό νηολόγιο να αυξάνεται κατά 20%, το πλήθος των εταιρειών με έδρα την Κύπρο να αυξάνεται κατά 15% και τη συμμετοχή της ναυτιλιακής διαχείρισης στο ΑΕΠ της χώρας να ενισχύεται κατά 27%.
Ανακοίνωσε ότι η κυβέρνηση προχωρεί στην ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, σημειώνοντας ότι μέσα στην επόμενη εβδομάδα θα τεθούν σε λειτουργία ορισμένες από αυτές. Επίσης υπογράμμισε τις μεγάλες προοπτικές του τομέα της κρουαζιέρας και αναφέρθηκε στην Εθνική Στρατηγική για την Κρουαζιέρα, η οποία εγκρίθηκε τον προηγούμενο Οκτώβριο, προσθέτοντας ότι σύντομα θα παρουσιαστεί Σχέδιο Δράσης. Όπως είπε: «Στόχος μας είναι να προωθήσουμε το αποτύπωμα της Κύπρου ως ενός ελκυστικού και ανταγωνιστικού προορισμού για κρουαζιέρες».
Αναφερόμενος στην επερχόμενη Κυπριακή Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ, ο Πρόεδρος χαρακτήρισε την ανάληψη της ευθύνης ως εθνική αποστολή, προσθέτοντας ότι θα την υπηρετήσει με ρεαλισμό και φιλοδοξία. Τόνισε ότι η ΕΕ πρέπει να αναπτύξει μεγαλύτερη αυτονομία σε πολλούς τομείς — από οικονομία και εμπόριο έως ασφάλεια και άμυνα — και τόνισε ότι μία από τις κύριες προτεραιότητες της Κυπριακής Προεδρίας θα είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της ευρωπαϊκής ναυτιλίας.


