Είναι με μεγάλη χαρά που σας καλωσορίζω στο Προεδρικό Μέγαρο, στη σημερινή εκδήλωση, για να μιλήσουμε και να ανταλλάξουμε απόψεις για ένα τόσο σημαντικό θέμα που επηρεάζει την καθημερινότητα πολλών συνανθρώπων μας. Θα ήθελα πρώτα και πάνω από όλα να ευχαριστήσω όλα τα παιδιά που είναι σήμερα μαζί μας και φυσικά την Κυπριακή Συνομοσπονδία Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ), που είχε την πρωτοβουλία για αυτή τη συνάντηση. Να ευχαριστήσω και όλους εσάς, τις οικογένειες, τους εκπαιδευτικούς, τις συνοδούς που είναι σήμερα μαζί μας.
Η συνάντησή μας έχει ιδιαίτερη σημασία, ουσιαστική, και πραγματικά προσβλέπω στη συζήτησή μας. Μαζί μας είναι και η Υπουργός Παιδείας, η Υφυπουργός παρά τω Προέδρω, η Υφυπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας, η Επίτροπος Διοικήσεως και αρκετοί αξιωματούχοι του κράτους. Θέλουμε μέσα από τη συζήτηση να προκύψουν συγκεκριμένα αποτελέσματα. Η συζήτηση είναι στημένη λίγο διαφορετικά σήμερα. Αλλάζουν οι ρόλοι. Μέχρι τώρα, σε κάθε συζήτηση για τα θέματα της εκπαίδευσής σας ακούγαμε τους γονείς σας, τους ειδικούς, τους εκπαιδευτικούς. Σήμερα θέλουμε να ακούσουμε εσάς. Σήμερα εσείς έχετε τον λόγο. Είμαστε εδώ, για να σας ακούσουμε. Το επίκεντρο δηλαδή της συζήτησής μας –για να θέσω ένα πλαίσιο– είναι οι δικές σας εμπειρίες, οι σκέψεις σας και όσα πραγματικά θέλετε να μας μεταφέρετε, όσα πραγματικά πρέπει να αλλάξουμε, γιατί θεωρείτε ότι δεν είναι σωστά.
Γι’ αυτό σας καλώ σήμερα να μιλήσετε ελεύθερα, με ειλικρίνεια, να μας πείτε τι σας βοηθά, τι σας δυσκολεύει στο σχολείο, τι θέλετε να βελτιώσετε, τι θέλετε να αλλάξετε.
Όλα αυτά που θα μας πείτε θα ληφθούν ουσιαστικά υπόψη στη διαβούλευση που ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη για τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας της Ειδικής Εκπαίδευσης, που όλοι συμφωνούμε ότι χρειάζεται βελτίωση. Μετά από 27 χρόνια χρειάζεται μια πιο εξατομικευμένη αξιολόγηση των αναγκών κάθε παιδιού και στόχος μας είναι όλα τα παιδιά να αποφοιτούν με ενιαίο πιστοποιητικό φοίτησης, χωρίς τον σημερινό διαχωρισμό.
Το νομοσχέδιο ετοιμάστηκε μετά από διαβούλευση με την ΚΥΣΟΑ, τις οικογένειές σας, εκπαιδευτικούς και άλλες σχετικές οργανώσεις και η διαβούλευση βρίσκεται σε εξέλιξη, ώστε να ενσωματωθούν και άλλες απόψεις, όπως, για παράδειγμα, οι δικές σας σήμερα.
Να αναφέρω ότι ως Κυβέρνηση και για μένα προσωπικά το θέμα της Ειδικής Εκπαίδευσης μάς απασχολεί από την πρώτη στιγμή ανάληψης της διακυβέρνησης του τόπου. Δεν περιμένουμε, δηλαδή, αυτή τη διαβούλευσή ή τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας, για να αρχίσουμε να αλλάζουμε πράγματα.
Ανάμεσα σε πολλά άλλα, έχουμε ήδη προχωρήσει σε σημαντική ποιοτική αύξηση του αριθμού των συνοδών, 474 πρόσθετες θέσεις στη Δημοτική και 105 στη Μέση Εκπαίδευση. Προχωρήσαμε στη στοχευμένη και συνεχή επιμόρφωση τόσο των εκπαιδευτικών όσο και των σχολικών βοηθών και συνοδών, ώστε η καθημερινή στήριξη που λαμβάνετε στην τάξη να είναι πιο ουσιαστική και ποιοτική, να έχει τα αποτελέσματα που προσδοκούμε.
Στο θέμα των κτηριακών υποδομών είχαμε την ανέγερση δύο νέων σχολικών μονάδων του Ειδικού Σχολείου Αποστόλου Λουκά και του Ειδικού Σχολείου του Παιδικού Αναρρωτηρίου Ερυθρού Σταυρού στη Λεμεσό, ενώ όλα τα Ειδικά Σχολεία λειτουργούν πλέον και ως θερινά, διευκολύνοντας σε σημαντικό βαθμό τις οικογένειες.
Έχουμε επίσης επεκτείνει τη φοίτηση στα σχολεία μας μέχρι τη συμπλήρωση του 22ου έτους της ηλικίας, ώστε να μην υπάρχει χρονικό κενό μετά το σχολείο και, παράλληλα, έχουμε επεκτείνει και το δικαίωμα γονικής άδειας για παιδιά με αναπηρία έως το 21ο έτος της ηλικίας.
Πέρα από τα όσα ήδη κάναμε, θα ήθελα σήμερα να ανακοινώσω και μια απόφασή μας, την οποία θεωρώ εξαιρετικά σημαντική για την ολιστική διαχείριση των θεμάτων Ειδικής Εκπαίδευσης και Συμπερίληψης.
Συγκεκριμένα, θέλω να ανακοινώσω τη σύσταση –και αυτό προκύπτει από συζητήσεις που έχω με πολλούς από τους γονείς– μιας νέας Υπηρεσίας/Μονάδας στο Υπουργείο Παιδείας, εντός της υφιστάμενης δομής του Υπουργείου, της Υπηρεσίας/Μονάδας Ειδικής Εκπαίδευσης και Συμπερίληψης, στην οποία θα ενταχθούν –γιατί ένα πρόβλημα είναι ότι υπάρχουν διαφορετικές Υπηρεσίες και Υπουργεία– όλες οι υφιστάμενες δομές και υπηρεσίες της Ειδικής Εκπαίδευσης που σήμερα λειτουργούν παράλληλα. Στόχος μας είναι η αποδοτικότερη κατανομή του Ειδικού Εκπαιδευτικού Προσωπικού, αλλά το σημαντικότερο είναι ότι θέλουμε ένα κοινό σημείο αναφοράς για τους γονείς και τις σχολικές μονάδες.
Ήδη, ξεκινήσαμε την προετοιμασία, με τη συμμετοχή της Υπουργού Παιδείας, της Υφυπουργού Κοινωνικής Πρόνοιας, του Υπουργού Εμπορίου, του Υπουργού Εργασίας και του Υπουργού Υγείας, έτσι ώστε τον Ιούλιο να παρουσιάσουμε μια ολοκληρωμένη πρόταση για το τι γίνεται μετά τα 22 χρόνια. Πρέπει οι ευκαιρίες που προσφέρει το κράτος να είναι ακριβώς οι ίδιες ευκαιρίες για όλα τα παιδιά. Θα παρουσιάσουμε ολιστική πρόταση που θα αφορά φοίτηση, κατάρτιση, απασχόληση και φροντίδα μετά από το σχολείο.
Είμαστε όλοι εδώ, για να σας ακούσουμε για το τι πρέπει να κάνουμε, για να βελτιώσουμε ένα σύστημα που χρειάζεται εκσυγχρονισμό, αναθεώρηση. Θέλω να μιλήσετε ελεύθερα, σαν να μιλάτε στον πιο καλό σας φίλο, σαν να μιλάτε στους γονείς σας, κάντε κριτική, θέλουμε να ακούσουμεπως θέλετε εσείς να το βελτιώσουμε.
Να σας καλωσορίσω και πάλι. Είμαστε εδώ για να δουλέψουμε μαζί, για να πετύχουμε έναν κοινό στόχο.
Ευχαριστώ πολύ.
(ΡΜ/ΕΑθ/ΓΣ)