Παύλος Παυλίδης: Ταχυδρομεία δεν είναι μόνο δέματα και επιστολές…

10 Min Read


Τα Κυπριακά Ταχυδροµεία βρίσκονται σε φάση µετεξέλιξης και προσαρµογής στη νέα πραγµατικότητα του ηλεκτρονικού εµπορίου, ανέφερε σε συνέντευξη που παραχώρησε στη «Χ» ο Πρώτος Ταχυδροµικός Επιθεωρητής, κ. Παύλος Παυλίδης, εξηγώντας παράλληλα πως τα τελευταία χρόνια τα ταχυδροµεία µας δραστηριοποιούνται µε επάρκεια και στο χώρο του ηλεκτρονικού εµπορίου.

Λόγω του έντονου ανταγωνισµού, τα Κυπριακά Ταχυδροµεία πρέπει να ισορροπήσουν µεταξύ του καθεστώτος του κυβερνητικού τµήµατος µε τους περιορισµούς και τις στρεβλώσεις που συνεπάγονται και της ανάγκης για ευελιξία, ταχύτητα προσαρµογής και παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στους πελάτες και συνεργάτες τους, σηµείωσε και τόνισε πως στόχος είναι τα Κυπριακά Ταχυδροµεία να εξελιχθούν σε ένα σύγχρονο οργανισµό, που να καλύπτει τις ανάγκες της κοινωνίας.

Σήµερα το ηλεκτρονικό ταχυδροµείο έχει αναµφίβολα επικρατήσει στο χώρο. Γίνονται προσπάθειες τεχνολογικού εκσυγχρονισµού των Κυπριακών Ταχυδροµείων;

Τα Κυπριακά Ταχυδροµεία έχουν προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε πολλές ενέργειες για να µπορούν να δραστηριοποιηθούν µε επάρκεια στο χώρο του ηλεκτρονικού εµπορίου. Στα πλαίσια αυτά έχουν υλοποιήσει πολλά έργα που αφορούν την τεχνολογία όπως:

– Σύστηµα για παραλαβή και διαχείριση αντικειµένων στην Κύπρο για υποστήριξη του Delivery Choice. Παρέχουν, δηλαδή, στον πολίτη επιλογές για τον τρόπο παλαβής του αντικειµένου του (κατ’ οίκον παράδοση σε άλλη διεύθυνση από αυτήν που αναγράφεται, παραλαβή από Ταχ. Γραφείο/Πρακτορείο, παραλαβή από αυτόµατη θυρίδα δεµάτων). Το σύστηµα αυτό µας επιτρέπει να αποστέλλουµε SMS ή email στον παραλήπτη, νοουµένου ότι τα στοιχεία αυτά είναι διαθέσιµα, µε το οποίο του δίνεται περιθώριο µέχρι την επόµενη εργάσιµη µέρα το πρωί, να επιλέξει κατά πόσον επιθυµεί άλλον τρόπο παράδοσης αντί της κατ’ οίκον παράδοσης.

– Έχουµε αναπτύξει, επεκτείνουµε και αναβαθµίζουµε συνεχώς σύστηµα για καταγραφή της κατ’ οίκον παράδοσης αντικειµένων µε ραβδωτό κώδικα (ενηµέρωση συστήµατος ιχνηλάτησης track & trace, λήψη υπογραφής όπου χρειάζεται κ.τ.λ.), σε έξυπνες συσκευές Android, τις οποίες αξιοποιούν όλοι οι ταχυδροµικοί διανοµείς.

– Ανάπτυξη διαδικτυακής εφαρµογής (Shipping Tool) για δηµιουργία ετικετών, καταχώριση και διαβίβαση ηλεκτρονικά των στοιχείων του αποστολέα και παραλήπτη, καθώς και των τελωνειακών δηλώσεων, όπου απαιτείται, στο εξωτερικό. Επίσης, προσφέρονται συνδέσεις µέσω API για τους επαγγελµατίες και τις πλατφόρµες ηλεκτρονικού εµπορίου της Κύπρου για την αποστολή των ταχυδροµικών αντικειµένων στο εξωτερικό.

– Αναβάθµιση του συστήµατος Track & Trace µε API για σύνδεση εταιρικών πελατών, καθώς και ανάπτυξη του Promitheas και PromitheasPro Proactive Track & Trace για καλύτερη εξυπηρέτηση των πελατών µας, τόσο των ιδιωτών, όσο και των εταιρικών.

– Έχει εγκατασταθεί και λειτουργεί από το 2021 το σύστηµα THALIS για τη διαχείριση όλων των εισερχόµενων αντικειµένων που χρήζουν τελωνειακής διαχείρισης, σε συµµόρφωση µε τους νέους ευρωπαϊκούς κανονισµούς, το οποίο είναι συνδεδεµένο µε περιφερειακά συστήµατα που επιτρέπουν την καταβολή φόρων και δασµών και την ανάρτηση εγγράφων που ζητά το τελωνείο, διαδικτυακά για ταχύτερη διεκπεραίωση των τελωνειακών διαδικασιών. Μάλιστα, ενόψει της λειτουργίας νέου συστήµατος εισαγωγών του Τµήµατος Τελωνείων, προχωρούµε σε υλοποίηση νέου, ολοκληρωµένου ταχυδροµικού συστήµατος για σύνδεση µε το αντίστοιχο του Τµήµατος Τελωνείων.

– Υλοποιείται µέχρι το τέλος του 2025, σύγχρονο σύστηµα διαχείρισης πελατών (CRM), το οποίο θα επιταχύνει, θα βελτιώσει και θα απλοποιήσει την επικοινωνία µε τους πελάτες και συνεργάτες µας, καθώς και το επίπεδο εξυπηρέτησής τους.

– Περαιτέρω, σηµειώνουµε ότι τα Κυπριακά Ταχυδροµεία εγκατέστησαν πρώτα από το 2012 ιδιόκτητο δίκτυο αυτόµατων θυρίδων δεµάτων, το οποίο βρίσκεται σήµερα σε 13 σηµεία µε επέκτασή του εντός του 2025 σε ακόµη 2. Με το σύστηµα αυτό, οι εγγεγραµµένοι πελάτες µας µπορούν να παραλάβουν το αντικείµενό τους καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου µέχρι και 72 ώρες µετά την ειδοποίηση που λαµβάνουν.   

Τέλος, θα ήθελα να τονίσω ότι το περιβαλλοντικό αποτύπωµά µας είναι σηµαντικό για όλους τους εµπλεκόµενους στην αλυσίδα του ηλεκτρονικού εµπορίου. Ως εκ τούτου, προβαίνουµε σε ενέργειες για σταδιακή µείωσή του σύµφωνα µε τις δεσµεύσεις και υποχρεώσεις της Κύπρου. Αναφέρουµε ενδεικτικά τη σταδιακή αντικατάσταση του στόλου οχηµάτων µε ηλεκτρικά και το σχεδιασµό για την επίσης σταδιακή αντικατάσταση των µοτοσικλετών των ταχυδροµικών διανοµέων µε ηλεκτρικές.

Σύµφωνα µε το Στατιστικό ∆ελτίο Ταχυδροµικών Υπηρεσιών για την περίοδο 2014-2023, ενώ καταγράφεται µείωση του κύκλου εργασιών της καθολικής ταχυδροµικής υπηρεσίας από €24 εκατ. το 2014 σε €20,3 εκατ. το 2023, καταγράφεται αύξηση στα µικροδέµατα από το 2019 και έπειτα. Πώς το εξηγείτε;

Η καθολική υπηρεσία περιλαµβάνει όλα τα αντικείµενα επιστολικού ταχυδροµείου µέχρι 2 κιλά, περιλαµβανοµένων και των µικροδεµάτων, καθώς και τα δέµατα µέχρι 20 κιλά. Η υποκατάσταση από την τεχνολογία, καθώς και η ψηφιοποίηση που επιταχύνθηκε κατά τη διάρκεια και µετά την πανδηµία, οδήγησαν σε συνεχή συρρίκνωση του όγκου του επιστολικού ταχυδροµείου (αλληλογραφία), αφού η έντυπη επικοινωνία µεταξύ ατόµων έχει υποκατασταθεί πλήρως από άλλες µορφές (π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδροµείο, εφαρµογές µέσων κοινωνικής δικτύωσης κ.τ.λ.), ενώ η επικοινωνία µεταξύ οργανισµών και των πελατών τους ψηφιοποιείται µε γρήγορους ρυθµούς.

Η απώλεια εισοδηµάτων από τη µείωση του όγκου αλληλογραφίας δεν έχει, όµως, αναπληρωθεί από τα αυξηµένα έσοδα από τη διακίνηση αντικειµένων ηλεκτρονικού εµπορίου. Σηµειώνεται ότι η διακίνηση αντικειµένων ηλεκτρονικού εµπορίου αποτελεί πεδίο έντονου ανταγωνισµού µε αποτέλεσµα τόσο το διαµοιρασµό της «πίτας» της σχετικής αγοράς µεταξύ των διαφόρων ταχυδροµικών παροχέων, όσο και τη συµπίεση των περιθωρίων κέρδους τους.

Μπαίνοντας στην ιστοσελίδα του Κυπριακού Ταχυδροµείου αναγράφεται προειδοποίηση για µηνύµατα-απάτες. Τι πρέπει να προσέχουν οι πολίτες και πώς µπορούν να προστατευτούν;

Οι πολίτες πρέπει να είναι υποψιασµένοι, αφού οι απόπειρες εξαπάτησης είναι συχνές και παίρνουν διαφορετικές µορφές. Θα πρέπει να µην πέφτουν στην παγίδα δίνοντας µε ευκολία προσωπικά δεδοµένα ή να καταβάλλουν ποσά που τους ζητούνται, όσο µικρά και αν είναι. Αν δεν είναι σίγουροι για κάτι, να αναζητούν πληροφόρηση από επίσηµες πηγές. Η προειδοποίηση που είναι αναρτηµένη στην ιστοσελίδα µας παρέχει βασικές πληροφορίες για την προστασία του κοινού.

Ποιες οι βασικότερες προκλήσεις για τα Κυπριακά Ταχυδροµεία;

Τα Κυπριακά Ταχυδροµεία βρίσκονται σε φάση µετεξέλιξης και προσαρµογής στη νέα πραγµατικότητα του ηλεκτρονικού εµπορίου. Η έµφαση µετατοπίζεται από τη διακίνηση επιστολών, χωρίς να παραγνωρίζονται οι νοµικές και συµβατικές υποχρεώσεις µας ως παροχέας καθολικής ταχυδροµικής υπηρεσίας, καθώς και ο κοινωνικός µας ρόλος στη διακίνηση αντικειµένων ηλεκτρονικού εµπορίου.

Αντιλαµβάνεστε ότι λόγω του έντονου ανταγωνισµού τα Κυπριακά Ταχυδροµεία πρέπει να ισορροπήσουν µεταξύ του καθεστώτος του κυβερνητικού τµήµατος µε τους περιορισµούς και τις στρεβλώσεις που συνεπάγονται και της ανάγκης για ευελιξία, ταχύτητα προσαρµογής και παροχής υψηλής ποιότητας υπηρεσιών στους πελάτες και συνεργάτες τους.

Ποιοι οι στόχοι και το όραµά σας για τα Κυπριακά Ταχυδροµεία;

Το όραµά µας είναι να είµαστε ένας σύγχρονος οργανισµός, ο οποίος να αποτελεί την πρώτη επιλογή των πολιτών για την παροχή ταχυδροµικών και άλλων υπηρεσιών, καθώς και να προσφέρουµε ευρύ φάσµα υπηρεσιών εφάµιλλης ποιότητας µε τους πιο προηγµένους αντίστοιχους οργανισµούς του εξωτερικού.   



Share This Article