- «Πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε οικίες και κτίρια και όχι στην ανεξέλεγκτη αδειοδότηση μεγάλων εμπορικών πάρκων»
- «Δεν προβλέπεται έλευση φυσικού αερίου από τα κυπριακά κοιτάσματα, αφού επί προηγούμενης κυβέρνησης εγκαταλείφθηκε η κατασκευή τερματικού υγροποίησης»
- «Φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Κύπρου δεν πρόκειται να δούμε πριν από το 2029-30, ενώ τα πρώτα έσοδα θα προκύψουν μετά το 2031»
Συνέντευξη στον Μιχάλη Μιχαήλ
Η κυβέρνηση πρέπει να ενημερώσει διεξοδικά για τις πρόνοιες της ενεργειακής συμφωνίας μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου, αλλά και τι γίνεται με το κοίτασμα Αφροδίτη, τόνισε στη συνέντευξή του στη «Χαραυγή» ο επικεφαλής του Γραφείου Ενέργειας του ΑΚΕΛ, Βάκης Χαραλάμπους.
Μεταξύ άλλων, ο Β. Χαραλάμπους επισημαίνει ότι για τη μείωση της τιμής του ηλεκτρισμού πρέπει να επισπευσθούν οι διαδικασίες για έλευση φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή με την ταχεία ολοκλήρωση των υποδομών στο Βασιλικό και την ολοκλήρωση της πιστοποίησης του «Προμηθέα». Παράλληλα, πρόσθεσε, πρέπει να μειωθεί ο ΦΠΑ στον ηλεκτρισμό και να ενισχυθεί η Πράσινη Ενέργεια.
Την περασμένη Δευτέρα υπογράφηκαν μια σειρά συμφωνιών μεταξύ Κύπρου και Αιγύπτου για το φυσικό αέριο. Πώς τις κρίνει το ΑΚΕΛ;
Οι συμφωνίες είναι αναγκαίες και καταγράφουμε το γεγονός. Παρ’ όλα αυτά, καμία συμφωνία από μόνη της δεν μπορεί να οδηγήσει σε εμπορική εκμετάλλευση φυσικού αερίου. Για να φτάσουμε σε αυτό το σημείο θα πρέπει να υπάρξει κατάληξη επί του Σχεδίου Ανάπτυξης και Παραγωγής και να προηγηθούν μια σειρά τεχνοοικονομικών μελετών, οι επενδυτικές αποφάσεις και η υλοποίηση των απαραίτητων υποδομών.
Δεν γνωρίζουμε το ακριβές περιεχόμενο των συμφωνιών πέρα από τα όσα είδαν το φως της δημοσιότητας. Εκ πρώτης εγείρονται πολλά ερωτηματικά σε σχέση με το σχεδιασμό και το πλάνο που ακολουθεί η κυβέρνηση. Αναμένουμε και ζητούμε πλήρη ενημέρωση τόσο για τις διακρατικές συμφωνίες, όσο και για τις διαπραγματεύσεις σε σχέση με το κοίτασμα Αφροδίτη για να μπορούμε να τοποθετηθούμε ολοκληρωμένα.
Είμαστε κοντά στην εκμετάλλευση του κυπριακού φυσικού αερίου;
Οι διαδικασίες που πρέπει να ακολουθηθούν είναι σύνθετες και χρονοβόρες με πολλές προϋποθέσεις. Ακόμα κι αν όλα κυλήσουν ομαλά σε σχέση με τα επόμενα βήματα -χωρίς να ορθώνονται εμπόδια από την Τουρκία- φυσικό αέριο από τα κοιτάσματα της Κύπρου δεν πρόκειται να δούμε πριν από το 2029-30, ενώ τα πρώτα έσοδα θα προκύψουν μετά το 2031. Άρα απέχουμε πολύ από την εμπορική εκμετάλλευση και τη δυνητική επιπρόσθετη αξία που αυτή θα δημιουργήσει για την κυπριακή οικονομία.
Τι εγγυώνται αυτές οι συμφωνίες;
Οι συμφωνίες καθορίζουν ένα πλαίσιο προϋποθέσεων, υποχρεώσεων και όρων. Δεν αποτελούν συμφωνίες υλοποίησης ή έναρξης εργασιών εκμετάλλευσης.
Η μία αφορά το Μνημόνιο Συναντίληψης ανάμεσα στους συμβαλλόμενους, που είναι η Κύπρος, η Αίγυπτος και οι εταιρείες της κοινοπραξίας (Chevron – NewMed – Shell), για το τεμάχιο 12 στο οποίο βρίσκεται το κοίτασμα Αφροδίτη. Ανάλογα μνημόνια συνεργασίας είδαμε και στο παρελθόν χωρίς αποτέλεσμα. Υπενθυμίζουμε ότι το κοίτασμα Αφροδίτη ανακαλύφθηκε το 2011 και επιβεβαιώθηκε το 2013, αλλά έκτοτε δεν υπάρχει συμφωνία εκμετάλλευσης.
Η δεύτερη συμφωνία που αποτελεί σημαντική εξέλιξη αφορά τη συμφωνία φιλοξενούσας χώρας ανάμεσα στην Αίγυπτο και την κοινοπραξία ENI – TOTAL για το τεμάχιο 6 στο οποίο βρίσκονται τα κοιτάσματα Κρόνος, Ζευς και Καλυψώ και προβλέπει μεταφορά φυσικού αερίου στην Αίγυπτο. Πρόκειται για δεσμευτική εμπορική συμφωνία.
Λαμβανομένου υπόψιν ότι δόθηκαν αρκετές φορές διαβεβαιώσεις για έλευση φυσικού αερίου στην Κύπρο, αυτές οι συμφωνίες είναι όντως ένα βήμα προς τα εμπρός;
Καταρχάς, δεν προβλέπεται έλευση φυσικού αερίου από τα κυπριακά κοιτάσματα. Το ενδεχόμενο αυτό φαίνεται να είναι εκτός σχεδιασμών, ιδιαίτερα μετά την εγκατάλειψη επί προηγούμενης κυβέρνησης της κατασκευής τερματικού υγροποίησης που θα καθιστούσε την Κύπρο ενεργειακό κόμβο στην περιοχή.
Τα πισωγυρίσματα είναι δυστυχώς πιθανά. Πέρα από τη ρευστή γεωπολιτική κατάσταση, υπάρχουν σειρά ανασταλτικών παραγόντων που πρέπει να ληφθούν υπόψιν. Η δύσκολη οικονομική κατάσταση στην Αίγυπτο, η αλλαγή προτεραιοτήτων των εταιρειών, οι δεσμευτικοί στόχοι της ΕΕ για μείωση των εκπομπών και οι δυσκολίες στη χρηματοδότηση τέτοιων έργων είναι μόνο μερικοί παράγοντες που περιορίζουν τις δυναμικές για μια γρήγορη και σταθερή εμπορική εκμετάλλευση.
Αυτό που περνά από το χέρι της κυβέρνησης είναι η επίτευξη του βέλτιστου τρόπου αξιοποίησης των κοιτασμάτων που βρίσκονται στην ΑΟΖ της Κύπρου μέσα από τον αυστηρό έλεγχο, την εποπτεία και την τήρηση των συμβατικών υποχρεώσεων των εταιρειών, έτσι ώστε να μην παρατηρούνται καθυστερήσεις. Εδώ εξετάζεται η κυβέρνηση και τα αποτελέσματα θα φανούν στην πράξη.
Ακούστηκαν και πάλι διακηρύξεις κυρίως από κυπριακής πλευράς.
Έχουμε συνηθίσει δυστυχώς στις βαρύγδουπες δηλώσεις χωρίς όμως απτά αποτελέσματα. Η προηγούμενη κυβέρνηση καλλιεργούσε για χρόνια ψευδαισθήσεις στον κυπριακό λαό, την ίδια στιγμή που διέλυσε την ΚΡΕΤΥΚ και ξήλωσε τον ενεργειακό σχεδιασμό που παρέλαβε από την κυβέρνηση του Δημήτρη Χριστόφια. Το αποτέλεσμα ήταν να σημειώνονται καθυστερήσεις και συνεχείς αναβολές.
Η σημερινή κυβέρνηση μπορεί να μη χρεώνεται άμεσα την αδράνεια των προκατόχων της, αλλά ας μην ξεχνούμε ότι ελέγχεται όντας στον 3ο χρόνο διακυβέρνησής της. Ο Πρόεδρος μίλησε για ιστορική ημέρα. Εμείς λέμε ότι ιστορική ημέρα θα είναι όταν αρχίσει η εκμετάλλευση του κυπριακού φυσικού αερίου με όρους και προϋποθέσεις που θα ενισχύουν την κοινωνία και την οικονομία του τόπου.
Θα ήταν πιο σωστό η κυβέρνηση να περιοριστεί στις απολύτως απαραίτητες ανακοινώσεις και να στρέψει το βλέμμα στις άμεσες και καθημερινές προκλήσεις που αντιμετωπίζει η κοινωνία.
Πρόσφατα, ανακοινώθηκε ότι θα έχουμε φθηνότερο ρεύμα σε δύο χρόνια. Γνωρίζει κανείς τι πραγματικά γίνεται;
Χωρίς φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή, η τιμή του ηλεκτρισμού θα συνεχίζει να καθορίζεται από την ακριβή συμβατική παραγωγή. Από την άλλη, όσο κι αν αυξάνεται η παραγωγή πράσινης ενέργειας, αλλά δεν διασφαλίζεται η ενίσχυση της διείσδυσής της στο ενεργειακό μείγμα, τότε και πάλι δεν θα υπάρχει ουσιαστική μείωση του κόστους. Απαιτείται, λοιπόν, σχεδιασμός ο οποίος θα καλύπτει όλες τις πτυχές, θα θέτει προτεραιότητες, σωστή διαχείριση και όρια.
Για παράδειγμα, ως προς τις ΑΠΕ προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών συστημάτων σε οικίες και κτίρια και όχι στην ανεξέλεγκτη αδειοδότηση μεγάλων εμπορικών και βιομηχανικών πάρκων. Ως προς την αποθήκευση, προτεραιότητα θα πρέπει να δοθεί στην εγκατάσταση κεντρικής αποθήκευσης από την ΑΗΚ και όχι σε υβριδικά σχήματα προς όφελος των ιδιωτών.
Για τη μείωση της τιμής του ηλεκτρισμού τι πρέπει να γίνει άμεσα;
Σε πρώτη φάση πρέπει να επισπευσθούν οι διαδικασίες για έλευση φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή με την ταχεία ολοκλήρωση των υποδομών στο Βασιλικό και την ολοκλήρωση της πιστοποίησης του «Προμηθέα».
Παράλληλα όμως, θα πρέπει να ληφθούν μια σειρά από άμεσα μέτρα όπως είναι η μείωση του ΦΠΑ στον ηλεκτρισμό από το 19% σε 9%, η στήριξη της ΑΗΚ, έτσι ώστε να ενισχύσει την πράσινη ενέργεια, η στοχευμένη χρηματοδότηση μέτρων εξοικονόμησης ενέργειας και προώθησης ΑΠΕ και η φορολόγηση των υπερκερδών των εταιρειών ΑΠΕ για αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας.
Εάν υπήρχε σχεδιασμός δεν θα αντιμετωπίζαμε προβλήματα επάρκειας ηλεκτρισμού
Σύμφωνα, όμως, με τον ΠτΔ προχωρά κανονικά η υλοποίηση του ενεργειακού σχεδιασμού της χώρας…
Εάν υπήρχε σχεδιασμός, δεν θα αντιμετωπίζαμε σήμερα προβλήματα επάρκειας ηλεκτρισμού, δεν θα είχαμε συνεχώς περικοπές στην παραγωγή ηλεκτρισμού από ΑΠΕ, δεν θα πληρώναμε εκατοντάδες εκατομμύρια σε ρύπους κάθε χρόνο.
Η μεγάλη εικόνα καταδεικνύει την απουσία στρατηγικού σχεδιασμού. Το φυσικό αέριο για ηλεκτροπαραγωγή μετατίθεται για το 2026-27, το κυπριακό φυσικό αέριο παραμένει στα έγκατα της γης 14 χρόνια μετά την πρώτη ανακάλυψη, η υλοποίηση στρατηγικών υποδομών, όπως το τερματικό στο Βασιλικό έμεινε στη μέση, η αποθήκευση παρέμεινε εκτός εξίσωσης, οι στόχοι της «πράσινης» μετάβασης παραμένουν ανεκπλήρωτοι και το κόστος του ηλεκτρισμού ανάμεσα στα υψηλότερα της ΕΕ.
Αυτό που εμείς εισπράττουμε είναι πως η κυβέρνηση περιορίζεται στις εξαγγελίες για τα μεγάλα και μακρινά, αλλά απουσιάζει από τα άμεσα και καθημερινά. Αντί να αντιμετωπίσει την ενεργειακή φτώχεια που θερίζει, αποσύρει μέτρα στήριξης και φορτώνει την κοινωνία με νέους «πράσινους» φόρους.