Ακόμα ένα γερό χαστούκι στο κυπριακό εκπαιδευτικό σύστημα έρχεται να δώσει η διεθνής έρευνα Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), με τους μαθητές να βάζουν απροβίβαστο στο όλο οικοδόμημα, αφού το 57% αισθάνεται πίεση από το σχολείο. Ποσοστό 14% υψηλότερο από ό,τι διεθνώς. Επίσης, στα τάρταρα βρίσκεται το ποσοστό ικανοποίησης.
Συγκεκριμένα, η έρευνα διεξήχθη σε 44 χώρες και καταγράφει σημαντικά ευρήματα για την ικανοποίηση των παιδιών σχολικής ηλικίας από το σχολείο, τη στήριξη από εκπαιδευτικούς και την αποδοχή από συμμαθητές.
Σε σχέση με την ικανοποίηση για το σχολείο, διεθνώς το 25% των παιδιών δήλωσε πως το σχολείο τούς αρέσει πάρα πολύ, με το ποσοστό αυτό να είναι χαμηλότερο στην Κύπρο κατά 11 μονάδες (14%). Τόσο διεθνώς όσο και στην Κύπρο δεν παρατηρήθηκε διαφορά ως προς το φύλο.
Αξίζει να σημειωθεί πως σε 20 από τις 44 χώρες, περιλαμβανομένης και της Κύπρου, καταγράφηκαν κάποιες διαφορές στα ποσοστά ικανοποίησης μεταξύ κοριτσιών και αγοριών στην ηλικία των 11 χρόνων, με τη διαφορά στην Κύπρο να ανέρχεται σε 6 μονάδες. Ενώ διεθνώς δεν καταγράφηκαν διαφορές ως προς το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο, στην Κύπρο τα αγόρια από χαμηλό επίπεδο δήλωσαν σε μεγαλύτερο ποσοστό ικανοποίηση για το σχολείο σε σχέση με αυτά από υψηλό επίπεδο.
Διεθνώς το 43% των παιδιών δήλωσε πως αισθάνεται πίεση από το σχολείο, με το αντίστοιχο ποσοστό στην Κύπρο να είναι αρκετά μεγαλύτερο (57%).
Τόσο διεθνώς (αγόρια 38%, κορίτσια 50%) όσο και στην Κύπρο (αγόρια 52%, κορίτσια 62%) τα κορίτσια αισθάνονται πίεση σε μεγαλύτερο ποσοστό σε σχέση με τα αγόρια.
Με την αύξηση της ηλικίας το ποσοστό των παιδιών αυξάνεται σημαντικά (διεθνώς: 11 χρονών 30%, 13 χρονών 47%, 15 χρονών 52%). Στην περίπτωση της χώρας μας το ποσοστό των 15χρονων παιδιών που αισθάνονται πιεσμένα είναι υπερδιπλάσιο (Κύπρος: 11 χρονών 27%, 13 χρονών 68%, 15 χρονών 72%).
Ενώ διεθνώς το κοινωνικοοικονομικό επίπεδο δεν φαίνεται να διασυνδέεται με την παράμετρο αυτή, στην Κύπρο τα κορίτσια από υψηλό επίπεδο δήλωσαν σε μεγαλύτερο ποσοστό πως αισθάνονται πίεση σε σχέση με αυτά από χαμηλό επίπεδο.
Τι λέει το ΥΠΑΝ
Το Υπουργείο Παιδείας, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή του, θα επικεντρωθεί στην αξιοποίηση των δεδομένων της έρευνας με στόχο τη βελτίωση συγκεκριμένων πτυχών του εκπαιδευτικού συστήματος που αφορούν στην προαγωγή της υγείας των παιδιών σχολικής ηλικίας.
«Η διεξαγωγή συγκριτικών μετρήσεων για όλες τις πτυχές που εξετάζει η έρευνα, η οποία θα καταστεί εφικτή μελλοντικά, θα δώσει τη δυνατότητα στη χώρα μας για περαιτέρω αναδιαμόρφωση, προσαρμογή και σχεδιασμό σχετικών πολιτικών», αναφέρεται.