Τη συνάντηση του Νίκου Χριστοδουλίδη και του Ερσίν Τατάρ την περασµένη ∆ευτέρα φαίνεται να µονοπώλησε το θέµα διάνοιξης νέων οδοφραγµάτων.
Όπως ανακοινώθηκε, οι δύο ηγέτες συµφωνούν πως η διάνοιξη νέων σηµείων διέλευσης θα συµβάλει στη δηµιουργία απτών κοινωνικο-οικονοµικών ωφελειών σε ολόκληρο το νησί, δεν υπήρξε όµως κατάληξη, αφού σκόνταψαν στη λέξη-κλειδί: αµοιβαιότητα. Στις προτάσεις Τατάρ περιλαµβάνεται η Μια Μηλιά και η Λουρουτζίνα, ενώ η πρόταση Χριστοδουλίδη περιλαµβάνει, σύµφωνα µε πληροφορίες, τα οδοφράγµατα Πυροΐου-Αθηένου, των Κοκκίνων, της Μιας Μηλιάς και ένα πέρασµα από τη Λουρουτζίνα. Τα δύο πρώτα συζητήθηκαν και στο παρελθόν, αλλά κάθε φορά απορρίπτονταν από την τουρκοκυπριακή πλευρά µε το επιχείρηµα ότι πρόκειται για στρατιωτικές περιοχές.
Οι αντιδράσεις για την αρνητική αυτή στάση είναι έντονες. Ο δήµαρχος Αθηένου και ο πρόεδρος της κοινότητας Κάτω Πύργου δεν κάνουν ούτε ένα βήµα πίσω στο αίτηµά τους για να περιληφθούν τα οδοφράγµατα της περιοχής τους στον κατάλογο για τη διάνοιξη νέων οδοφραγµάτων.
Ν. Κλεάνθους: Μέτρα και για άλλα οδοφράγµατα αν δεν ανοίξει δίοδος στα Κόκκινα
∆εν ικανοποιεί τους κατοίκους Πύργου Τηλλυρίας και της ευρύτερης περιοχής το ότι δεν επήλθε συµφωνία για διάνοιξη της διόδου στα Κόκκινα, δήλωσε στη «Χαραυγή» ο πρόεδρος του Κοινοτικού Συµβουλίου Πύργου Τηλλυρίας, Νίκος Κλεάνθους.
Όπως τόνισε, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης θα πρέπει να επιµένει στην υπόσχεση που τους έδωσε κατά την τελευταία επίσκεψή του στην κοινότητα ότι δεν θα ανοίξει κανένα οδόφραγµα αν δεν περιλαµβάνεται και η δίοδος των Κοκκίνων. «Σε περίπτωση που δεν ανοίξει η δίοδος των Κοκκίνων και ανοίξει άλλο οδόφραγµα, η δική µας πλευρά οφείλει να πάρει µέτρα σε σχέση µε τη συµφωνία που έγινε το 2010 και προνοεί τη διακίνηση του τούρκικου στρατού µέσα από την κοινότητά µας. Ο τουρκικός στρατός ανεφοδιάζεται τρεις φορές την εβδοµάδα διαµέσου του Κάτω Πύργου χωρίς κανέναν έλεγχο, χωρίς καµία διατύπωση, µε κλειστά αυτοκίνητα που δεν ξέρουµε τι µεταφέρουν. Το αυτοκίνητο αυτό το συνοδεύουν άλλα τρία µικρά λεωφορεία, τα οποία µεταφέρουν πολίτες που µπαινοβγαίνουν στα Κόκκινα χωρίς κανέναν έλεγχο από τις Αρχές της ∆ηµοκρατίας», ανέφερε.
Ο κ. Κλεάνθους είπε επίσης ότι πρέπει να τεθεί και το θέµα ηλεκτροδότησης των Κοκκίνων από την ε/κυπριακή πλευρά.
Ερωτηθείς εάν θα υπάρξει αντίδραση από τη δική τους πλευρά, ο κ. Κλεάνθους τόνισε ότι είναι έτοιµοι για τη λήψη δυναµικών µέτρων, τα οποία θα ανακοινωθούν όταν έρθει η ώρα. Θεωρεί, όµως, ότι αν δεν ανοίξει η δίοδος στα Κόκκινα θα πρέπει να ληφθούν µέτρα και στα υπόλοιπα οδοφράγµατα.
Στην ερώτηση αν µαζί µε τα Κόκκινα θέτουν και το θέµα του Πυροΐου, ο κ. Κλεάνθους είπε ότι εκείνο που τους ενδιαφέρει άµεσα είναι τα Κόκκινα.
Κ. Καρεκλάς: ∆εν αφορά την Αθηένου η πρόταση για τη Λουρουτζίνα
∆εν αφορά τους κατοίκους της περιοχής Αθηένου η πρόταση Τατάρ για διάνοιξη οδοφράγµατος στην περιοχή Λυµπιών – Λουρουτζίνας, δήλωσε στη «Χαραυγή» ο δήµαρχος Αθηένου, Κυριάκος Καρεκλάς. Τόνισε ότι το ενδιαφέρον τους επικεντρώνεται στη δίοδο Πυροΐου υπογραµµίζοντας ότι «δεν θα δεχθούµε να ανοίξει οποιοδήποτε σηµείο διέλευσης εάν δεν συµπεριλαµβάνεται και η δίοδος Πυροΐου. Είναι η πάγια µας θέση, έχουµε πει πολλούς λόγους γιατί πρέπει να γίνει αυτό και θα επιµένουµε».
Εξήγησε ότι το άνοιγµα της διόδου Πυροΐου είναι θέµα µόνο 1.800 µέτρων που είναι κατεχόµενα και οδηγούν προς τη Νεκρή Ζώνη και την Αγλαντζιά, επί του παλιού δρόµου Λευκωσίας-Λάρνακας. «Αν ανοίξει η δίοδος αυτή, η απόσταση της Αθηένου από τη Λευκωσία θα είναι δέκα λεπτά, ενώ θα αποσυµφορηθεί και η είσοδος της Λευκωσίας».
Ο κ. Καρεκλάς εξέφρασε την ελπίδα ότι η κυβέρνηση και ο Πρόεδρος θα βρουν µια λύση. Ερωτηθείς αν θα αντιδράσουν σε περίπτωση που συµφωνηθεί η διάνοιξη οδοφραγµάτων που δεν θα περιλαµβάνεται το Πυρόι, ο κ. Καρεκλάς αρκέστηκε να πει ότι «όταν έρθει η ώρα θα ακούσετε».
Χρ. Βαλανίδου: ∆εν πρέπει να τίθεται θέµα ποιο οδόφραγµα θα «ανοίξει» πρώτο
Πρωταρχικός µας στόχος παραµένει η επίλυση του κυπριακού προβλήµατος και η επανένωση της κοινής µας πατρίδας, σε µια δικοινοτική, διζωνική οµοσπονδία, βασισµένη στην πολιτική ισότητα, σύµφωνα µε τα σχετικά ψηφίσµατα του Συµβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ, τόνισε στη «Χαραυγή» η Χριστίνα Βαλανίδου, µέλος της Συντονιστικής Επιτροπής ∆ικοινοτικής Πρωτοβουλίας Ειρήνης – Ενωµένη Κύπρος.
Τόνισε, παράλληλα, ότι «σε αυτή τη διαδικασία επίτευξης της επανένωσης του τόπου µας, είναι προφανής ο σηµαντικός ρόλος που διαδραµατίζουν οι επαφές και η επικοινωνία των ανθρώπων, τις οποίες διευκολύνουν τα σηµεία διέλευσης. Αυτή η σηµαντική πτυχή αναδεικνύεται και από τις Εκθέσεις του ΓΓ του ΟΗΕ για την Κύπρο, οι οποίες επαναλαµβάνουν ότι οι επαφές και η επικοινωνία µε διαφόρους τρόπους και σε διάφορα επίπεδα ανάµεσα στους ανθρώπους αυτού του τόπου συµβάλλουν στην προώθηση της κουλτούρας λύσης και επανένωσης του τόπου µας και µάλιστα ζητούν από τους ηγέτες των δύο πλευρών να τις διευκολύνουν».
Σηµείωσε ότι τα υπάρχοντα σηµεία διέλευσης έχουν ενισχύσει και την επικοινωνία και τη συνεργασία των ανθρώπων αυτού του τόπου σε διάφορα επίπεδα και έχουν διευκολύνει τη ζωή τους και την καθηµερινότητά τους, π.χ. σε θέµατα εκπαίδευσης, υγείας, εργασίας, οικονοµικών και κοινωνικών σχέσεων. Ωστόσο, τα υπάρχοντα σηµεία διέλευσης αποδεικνύονται µη επαρκή στην αντιµετώπιση αυτών των αναγκών.
«Εµείς υποστηρίζουµε ότι το άνοιγµα νέων σηµείων διέλευσης, όπως σε Μια Μηλιά, Aθηένου, Λουρουτζίνα, Κόκκινα, στο κέντρο της Λευκωσίας, είναι απαραίτητες κινήσεις για την κάλυψη των καθηµερινών αναγκών και τη διευκόλυνση της καθηµερινότητας των πολιτών. Αυτά τα νέα σηµεία διέλευσης θα πρέπει να είναι διαθέσιµα, τόσο για διαβάσεις οχηµάτων, όσο και για πεζούς για να µεγιστοποιηθούν τα οφέλη τους. Το ποιο θα “ανοίξει” πρώτο, ας κριθεί από τις διαθέσιµες υποδοµές και τεχνικές ρυθµίσεις που µπορούν να γίνουν». Εξέφρασε, επίσης, διαφωνία µε προσεγγίσεις του τύπου «Αν δεν ανοίξει ένα συγκεκριµένο σηµείο να κλείσουν όλα».
Ωστόσο, µεγαλύτερο λάθος θεωρεί ότι ήταν η εκβιαστική κατάθεση «οκτώ προτάσεων» από τον κ. Χριστοδουλίδη µε «απειλές», του τύπου «όλα ή τίποτα»! Ευτυχώς, σηµειώνει, εκ των υστέρων φαίνεται ότι κατανόησαν την αστοχία των προτάσεών τους εκεί στο Προεδρικό και προσπαθούσαν να τα… «σάσουν». µε τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να αναφέρεται σε «4 και 4 προτάσεις», χωρίς ωστόσο να ξεκαθαρίζει πλήρως το «πόσο» θα επιµένει η ε/κ πλευρά στο ποια σηµεία θεωρεί ως «κόκκινη» γραµµή για να συνεχίσει ή όχι η διαδικασία.
Η Χρ. Βαλανίδου χαρακτήρισε ως ατυχή κίνηση την κατάθεση από τον κ. Χριστοδουλίδη και άλλων προτάσεων εκτός από το θέµα των οδοφραγµάτων. Οι προτάσεις αυτές σε άλλο πλαίσιο θα µπορούσαν να συζητηθούν ως µέτρα βελτίωσης της συνεργασίας και επικοινωνίας και εµπλοκής της κοινωνίας των πολιτών στην όλη διαδικασία. Ωστόσο, µέσα στο πλαίσιο συζήτησης για τα οδοφράγµατα έδωσαν την αφορµή στον κ. Τατάρ να εκστοµίζει κατηγορίες για «προτάσεις εκτός συµφωνίας»!
«Ως ∆ικοινοτική Πρωτοβουλία Ειρήνης – Ενωµένη Κύπρος ζητούµε -και έχουµε διαβιβάσει τη θέση και το αίτηµα µας προς τον ΓΓ του ΟΗΕ, Αντόνιο Γκουτέρες- να ανοίξουν επειγόντως νέα σηµεία διέλευσης, γιατί αποτελούν ένα µέτρο οικοδόµησης εµπιστοσύνης που συµβάλλει στη βελτίωση των σχέσεων και της συνεργασίας ανάµεσα στους Κυπρίους, ένα µέτρο που διευκολύνει τη ζωή χιλιάδων ανθρώπων -και από τις δυο πλευρές του συρµατοπλέγµατος- των οποίων η ζωή και καθηµερινότητα βασίζονται στις διελεύσεις, για λόγους εργασίας, εκπαίδευσης, ιατρικούς λόγους, για το εµπόριο και κοινωνικές επαφές», κατέληξε.