Το νέο σύστημα κάμερας φωτοεπισήμανσης, που είχε τεθεί σε πλήρη λειτουργία με σκοπό τη μείωση των τροχαίων παραβάσεων και δυστυχημάτων, φαίνεται να αντιμετωπίζει σοβαρά εμπόδια στην αποτελεσματικότητα του. Τα ανεπίδοτα εξώδικα πρόστιμα, που στοιβάζονται καθημερινά, έχουν θέσει σε αμφισβήτηση τη λειτουργικότητα του συστήματος, προκαλώντας ανησυχίες σε αρμόδια τμήματα, όπως η Τροχαία και τα Υπουργεία Μεταφορών και Δικαιοσύνης.
Αυξανόμενα ανεπίδοτα πρόστιμα και απειλή συμμόρφωσης
Σύμφωνα με στοιχεία, από τα 188.000 εξώδικα που έχουν εκδοθεί φέτος λόγω παραβάσεων που κατέγραψαν οι κάμερες, τα 100.000 παραμένουν ανεπίδοτα. Αυτός ο αριθμός, εντυπωσιακός σε σύγκριση με τα δύο προηγούμενα έτη λειτουργίας του συστήματος, οφείλεται κυρίως στην πλήρη ανάπτυξη των 108 συσκευών παρακολούθησης που έχουν εγκατασταθεί παγκύπρια. Όπως σημειώνουν στελέχη της Τροχαίας, η μη επίδοση των εξωδίκων αφήνει ατιμώρητους τους παραβάτες, υπονομεύοντας έτσι τη συμμόρφωση των οδηγών με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Αναβάθμιση του συστήματος με το e-troll και τη photoradar list
Οπως αναφέρει ο Φιλελευθερος, για την επίλυση του προβλήματος, προωθείται η χρήση του e-troll, ενός συστήματος ηλεκτρονικής υπόδειξης οδηγού, ώστε εταιρείες και γραφεία ενοικιάσεως να ενημερώνουν ψηφιακά για τον υπεύθυνο οδηγό κατά τη στιγμή της παράβασης. Επιπλέον, η λίστα photoradar list θα περιλαμβάνει τα ονόματα όσων δεν παρέλαβαν το εξώδικό τους. Αυτή η λίστα θα διατίθεται σε ελέγχους που διενεργούνται στα αεροδρόμια, στα λιμάνια και στα οδοφράγματα, επιτρέποντας στις αρχές να παραδώσουν τα πρόστιμα στους παραβάτες, συμπεριλαμβανομένων και των Τουρκοκυπρίων, οι οποίοι έχουν συσσωρεύσει σχεδόν 20.000 εξώδικα.
Οικονομικό βάρος για την εφαρμογή της νέας νομοθεσίας
Η νομοθεσία που εγκρίθηκε πρόσφατα, με πρόταση του βουλευτή Μαρίνου Μουσιούττα, επιβάλλει νέες κλίμακες προστίμων σε περιπτώσεις παραβιάσεων του κόκκινου σηματοδότη. Για την εφαρμογή της νομοθεσίας, προβλέπεται ότι θα απαιτηθούν αλλαγές στο συμβόλαιο με την ανάδοχο εταιρεία και αναπροσαρμογές στις κάμερες, με το συνολικό κόστος να ανέρχεται στο 1,2 εκατομμύριο ευρώ.
Η πρωτοβουλία αυτή, ωστόσο, αναμένεται να βελτιώσει την οδική ασφάλεια και να ενισχύσει τη συμμόρφωση των οδηγών, με στόχο να μειωθούν τα τροχαία ατυχήματα και τα πρόστιμα να μην παραμένουν ανεπίδοτα, θέτοντας έτσι σε εφαρμογή ένα πιο δίκαιο και αποτελεσματικό σύστημα επιβολής προστίμων.