Αντί στήριξης των φοιτητών, οι κυβερνώντες «κτυπούν» το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών

11 Min Read


Την οικονομική ενίσχυση του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (ΙΚΥ) με την έγκριση συμπληρωματικού προϋπολογισμού προκειμένου να καλυφθούν οι υποτροφίες των 348 δικαιούχων φοιτητών-φοιτητριών, ζήτησε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας από την Κυβέρνηση, την Τετάρτη.

Σε δηλώσεις τους μετά τη συνεδρία, ο Αναπληρωτής Πρόεδρος και μέλη της Επιτροπής ανέφεραν ότι ενημερώθηκαν για επιστολή του Προέδρου του ΙΚΥ, Γιώργου Σκαλιά, σύμφωνα με την οποία το ίδρυμα αδυνατεί να καταβάλει τα αναγκαία ποσά, και κάλεσαν το Υπουργείο Οικονομικών να εγκρίνει επιπρόσθετο κονδύλι για την κάλυψη των αναγκών των δικαιούχων.

Ο Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, είπε ότι το ίδρυμα έχει βοηθήσει χιλιάδες παιδιά να σπουδάσουν όλα αυτά τα χρόνια και ιδιαίτερα παιδιά από φτωχές οικογένειες.

Συμπλήρωσε ότι έχουν υπάρξει καταγγελίες σχετικά με δεκάδες παιδιά, τα οποία ενώ ικανοποιούσαν τα κριτήρια για τις υποτροφίες, τελικά δεν λαμβάνουν βοήθεια καθώς δεν υπάρχουν χρήματα στον προϋπολογισμό.

«Καλούμε την Κυβέρνηση να βρούμε πώς μπορούμε να δώσουμε επιπρόσθετο κονδύλιο στο Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου για να μπορέσουν και αυτά τα παιδιά να πάρουν τα χρήματα και να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους», σημείωσε.

Ο Βουλευτής ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλλας, εξέφρασε ανησυχία για την οικονομική κατάσταση του ΙΚΥ, απευθύνοντας ταυτόχρονα επείγουσα έκκληση προς το Υπουργείο Οικονομικών να μελετήσει σοβαρά την επιστολή του Προέδρου του ιδρύματος και να προβεί στις δέουσες ενέργειες οικονομικής ενίσχυσής του. 

«Ενώ το ίδρυμα εκσυγχρονίζεται κατόπιν σχετικών υποδείξεων όλων των εμπλεκομένων για να μπορεί να ανταποκρίνεται στις αιτήσεις, παρατηρείται έλλειψη οικονομικών πόρων για ικανοποίηση των σχετικών αιτημάτων», σημείωσε, προσθέτοντας ότι τα σχετικά ποσά παραμένουν αναλλοίωτα από το 2020, ενώ έχουν εκσυγχρονιστεί τα σχετικά προγράμματα. 

Εν συνεχεία, ανέφερε ότι η οικονομική βιωσιμότητα και κατ’ επέκταση η ακαδημαϊκή πρόοδος των δικαιούχων φοιτητών-φοιτητριών κινδυνεύει. «Είναι πολιτική μας ότι οι κρατικοί πόροι πρέπει να διοχετεύονται στοχευμένα, εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη», πρόσθεσε. 

Με βάση τη σχετική επιστολή του κ. Σκαλιά, 348 παιδιά δεν θα μπορούν να λάβουν υποτροφία, ενώ είναι δικαιούχοι και κινδυνεύουν με επιπλοκές σε όλη τους την ακαδημαϊκή πορεία στην ανώτερη εκπαίδευση, υπογράμμισε.

Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης, εξέφρασε «έντονη αγωνία και απογοήτευση» για το ότι στην επιστολή του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου (ΙΚΥ) προς τον Υπουργό Οικονομικών, την οποία δημοσιεύει η εφημερίδα «Ο Φιλελεύθερος» και την οποία έλαβε η Βουλή, αναφέρεται ότι, αν δεν έρθει συμπληρωματικός προϋπολογισμός, το ΙΚΥ δεν θα μπορέσει να δώσει υποτροφίες σε όσους και όσες έχουν ανάγκη. 

Παράλληλα, ο κ. Χριστοφίδης σημείωσε ότι «δεχόμαστε σωρεία τηλεφωνημάτων και παραπόνων από γονείς και φοιτητές» ότι φέτος διακόπηκε η παροχή χορηγιών, προσθέτοντας ότι αυτό καταγράφεται και στην επιστολή του ΙΚΥ. 

Αναφερόμενος στην πρόσφατη συζήτηση στην Επιτροπή για τον Ανεξάρτητο Φορέα Κοινωνικής Στήριξης και στη δήλωση της Προέδρου του Φορέα, Φιλίππας Καρσερά Χριστοδουλίδη, ότι υπάρχει μεγάλη ανάγκη στήριξης, ο κ. Χριστοφίδης διερωτήθηκε «τι κάνει το κράτος για να καλύψει αυτήν την ανάγκη». 

Σημείωσε ακόμα ότι «το ύψος της φοιτητικής χορηγίας είναι το ίδιο τα τελευταία 13 χρόνια περίπου, έχει απολέσει το 25% της αγοραστικής της αξίας, σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια θερίζει, τα ενοίκια πετούν και οι φοιτητές μας δυσκολεύονται πάρα πολύ να αντεπεξέλθουν στα κόστη της φοίτησής τους». Κάλεσε την Κυβέρνηση να εξετάσει την επιστολή του ΙΚΥ και να δώσει απαντήσει. Ακόμη, ζήτησε να συζητηθεί το θέμα της φοιτητικής μέριμνας κατά προτεραιότητα.

Από την πλευρά του, ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ, Αλέκος Τρυφωνίδης, είπε πως υπάρχουν αρκετοί φοιτητές που πληρούν τα κριτήρια, όμως δεν υπάρχουν τα απαραίτητα κονδύλια.

«Καλούμε την Υπουργό Παιδείας και την Κυβέρνηση ώστε να ενισχυθεί με συμπληρωματικό προϋπολογισμό περίπου €1,2 εκατ. για να καλυφθούν τα άριστα παιδιά που πληρούν τα κριτήρια αλλά δεν υπάρχει αρκετή χρηματοδότηση στον προϋπολογισμό του ΙΚΥ», κατέληξε. 

Χ.Χριστοφίδης: Αντί στήριξης των φοιτητών, οι κυβερνώντες «κτυπούν» το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών

«Θέλουμε να εκφράσουμε την έντονη αγωνία μας για το γεγονός ότι, τις προηγούμενες μέρες, μας κοινοποιήθηκε μια επιστολή από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών Κύπρου προς τον Υπουργό Οικονομικών, στην οποία διατυπώνεται η θέση ότι αν δεν λάβει συμπληρωματικό προϋπολογισμό, το Ίδρυμα δεν θα μπορεί να δώσει υποτροφίες σε όσους και όσες τις δικαιούνται και τις έχουν ανάγκη», ανέφερε μετά τη Συνεδρία της Επιτροπής ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρήστος Χριστοφίδης.

Αναλυτικά:

«Παράλληλα με την επιστολή, πρέπει να πω ότι δεχόμαστε σωρεία παραπόνων από γονείς και φοιτητές, οι οποίοι τα προηγούμενα χρόνια λάμβαναν στήριξη αλλά τη φετινή χρονιά οι υποτροφίες έχουν αποκοπεί. Το γεγονός ότι τα παράπονα είναι πάρα πολλά, καταγράφεται ούτως ή άλλως στην επιστολή του ΙΚΥΚ.

Εκφράζουμε και την απογοήτευση μας για το εξής γεγονός: πρόσφατα η Πρώτη Κυρία, όταν συζητούσαμε για τον Ανεξάρτητο Φορέα Κοινωνικής Στήριξης, είχε πει πως οι φοιτητές έχουν μεγάλη ανάγκη από στήριξη. Εμείς συμφωνούμε και επαυξάνουμε επί τούτου. Τι κάνει όμως το Κράτος για να καλύψει αυτή την ανάγκη, την οποία οι ίδιοι επισημαίνουν, σε σχέση με την ανάγκη περαιτέρω στήριξης των φοιτητών; Να μη δίνουν στο ΙΚΥΚ τα αναγκαία κονδύλια;

Θέλω επίσης να θυμίσω ότι το ύψος για το κονδύλι της Κρατικής Φοιτητικής Μέριμνας παραμένει καθηλωμένο εδώ και 13, περίπου, χρόνια. Όταν συζητήσαμε με οικονομολόγους το θέμα, καταλήξαμε ότι το κονδύλι της φοιτητικής χορηγίας έχει απωλέσει το 20% της αγοραστικής αξίας της σε μια περίοδο που η ακρίβεια «θερίζει», τα ενοίκια «πετούν» και οι φοιτητές δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν στα κόστη φοίτησης. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, η «απάντηση» που λαμβάνουμε είναι να μη μπορεί να κάνει τη δουλειά του το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών.

Θέλουμε να καλέσουμε άμεσα την Κυβέρνηση να εξετάσει τα όσα το ΙΚΥΚ αναφέρει στην επιστολή του και να δώσει απαντήσεις. Επειδή το θέμα της φοιτητικής μέριμνας είναι ήδη εγγεγραμμένο στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, ζητήσαμε όπως συζητηθεί κατά προτεραιότητα διότι είναι πάρα πολλές οι οικογένειες φοιτητών που περνούν πάρα πολύ δύσκολα, προκειμένου να απολαύσουν το θείο δώρο της ζωής, που είναι η μόρφωση.

Νομοθεσία 25 χρόνων για Ειδική Εκπαίδευση – Αναμένουμε πρόταση εκσυγχρονισμού από το Υπουργείο

Αναμένουμε από το Υπουργείο Παιδείας μέχρι το τέλος του χρόνου, όπως υποσχέθηκε, να καταθέσει μια συνολική πρόταση για την Ενιαία Συμπεριληπτική Εκπαίδευση. Έχουμε σήμερα μια νομοθεσία για την Ειδική Εκπαίδευση η οποία είναι 25 χρονών.

Η επιστήμη και η εμπειρία έχουν προχωρήσει πάρα πολύ σε σχέση με το πως συμπεριφερόμαστε στα παιδιά με αναπηρία. Δεν μπορούμε να χρησιμοποιούμε ξεπερασμένες συνταγές για τόσο κρίσιμα ζητήματα. Ελπίζω αυτή τη φορά τα χρονοδιαγράμματα να τηρηθούν και να έχουμε ενώπιον μας μια συνολική θέση του Υπουργείου για το τι πρέπει να γίνει.

Ως ΑΚΕΛ έχουμε παραδώσει δέσμη προτάσεων στην κυρία Μιχαηλίδου και στους προκατόχους της, δυστυχώς χωρίς ανταπόκριση.

Σήμερα ακούσαμε για την πολύ καλή δουλειά που γίνεται στα Ειδικά Σχολεία αλλά και τα προβλήματα που υπάρχουν, τα οποία αφορούν κυρίως την υλικοτεχνική υποδομή, την ανάγκη επέκτασης των σχολείων και άλλα θέματα, όπως ότι στα σχολεία φοιτούν παιδιά από 5 έως 21 ετών. Κάποτε η συνύπαρξη αυτή είναι αντικειμενικά δύσκολη. Έχουμε βαριές αναπηρίες, μαζί με μικρότερου βαθμού αναπηρίες. Πρέπει να δούμε πως εκσυγχρονίζουμε τα Ειδικά Σχολεία, ούτως ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες ανάγκες.

Εμείς σημειώνουμε τις τοποθετήσεις των γονέων για τη φιλότιμη προσπάθεια που καταβάλλουν οι εκπαιδευτικοί στην Ειδική Εκπαίδευση, αλλά και οι ίδιοι οι σύνδεσμοι γονέων, οικονομικά και άλλως πως, για να έχουμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα στα Ειδικά Σχολεία. Περιμένουμε όμως, επιτέλους, από το Υπουργείο Παιδείας να κάνει εκείνα τα βήματα και να διαθέσει εκείνους τους πόρους, προκειμένου να επιλυθούν τα δομικά προβλήματα που αντιμετωπίζει η Ειδική Εκπαίδευση σήμερα».



Share This Article