Επτά στους δέκα μετράνε ευρώ-ευρώ τις ανάγκες του νοικοκυριού τους προκειμένου να τα βγάλουν πέρα. Παρά ταύτα, στο τέλος του μήνα οι περισσότεροι αναγκάζονται να κάνουν σκληρές περικοπές ακόμη και από βασικά αγαθά και υπηρεσίες, αφού με τα εισοδήματά τους δεν βγαίνουν τα μαθηματικά της εξίσωσης.
Το πιο πάνω είναι το βασικό συμπέρασμα από μεγάλη έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε από την εταιρεία Cypronetwork, για λογαριασμό της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής. Τα αποτελέσματα της έρευνας παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον, ενόψει της απόφασης της Κυβέρνησης για επιβολή των νέων «πράσινων» φορολογιών στα πετρελαιοειδή, το νερό και τα απόβλητα.
Πιο συγκεκριμένα μόνο 36% των ερωτηθέντων έχουν δηλώσει στην έρευνα ότι περνάνε άνετα με τα εισοδήματα του νοικοκυριού τους. Αντίθετα, 34% έχουν δηλώσει ότι μόλις που τα βγάζουν πέρα, 21% ότι αντιμετωπίζουν μερικές δυσκολίες, 7% ότι αντιμετωπίζουν αρκετές δυσκολίες και 2% ότι αντιμετωπίζουν πρόβλημα επιβίωσης.
Σημειώνεται, επίσης, ότι στην ηλικιακή ομάδα των νέων (18 – 24 ετών) το ποσοστό όσων αντιμετωπίζουν δυσκολίες φτάνει στο 79%, ενώ ακολουθούν η ηλικιακή ομάδα η ομάδα 25 – 34 ετών με 62%, η 35 – 44 ετών με 65%, η 45 – 54 ετών με 59%, η 55 – 64 ετών με 63% και η ομάδα 65 ετών και άνω με 68%.
Την ίδια ώρα, ποσοστό 15% έχουν δηλώσει ότι το τελευταίο εξάμηνο έχουν μειωθεί τα εισοδήματα του νοικοκυριού τους, ενώ 66% έχουν δηλώσει ότι έχουν παραμείνει στα ίδια επίπεδα και 18% ότι έχουν αυξηθεί. Σημειώνεται, επίσης, ότι ποσοστό 23% έχουν δηλώσει ότι έχουν κάνει περικοπές στις δαπάνες τους προκειμένου να τα βγάλουν πέρα, ενώ 59% έχουν δηλώσει ότι οι δαπάνες τους παραμένουν σταθερές και 18% ότι έχουν αυξηθεί.
Όπως προκύπτει από τα αποτελέσματα της έρευνας, τα περισσότερα νοικοκυριά έχουν κάνει περικοπές από δαπάνες οι οποίες αφορούν τη διασκέδασή τους (48%), τις διακοπές (47%), τα επώνυμα καταναλωτικά προϊόντα του super market (44%) και τα ρούχα και τα παπούτσια (44%), τα καλλυντικά προϊόντα (40%). Ωστόσο, φαίνεται ότι πολλά νοικοκυριά έχουν αναγκαστεί και έχουν κάνει περικοπές ακόμη και από τρόφιμα και αγαθά πρώτης ανάγκης (27%), τη χρήση του μεταφορικού τους μέσου και κατ’ επέκταση την κατανάλωση καυσίμων (24%), φαρμακευτικά προϊόντα (16%). Επιπρόσθετα, πολλά νοικοκυριά φαίνεται ότι έχουν βάλει στο ψυγείο τη λήψη αποφάσεων που αφορούν μεγάλες δαπάνες, όπως για την αγορά κατοικίας (73% δεν εξετάζουν καν τέτοιο ενδεχόμενο), την αγορά επίπλων, ηλεκτρονικών συσκευών ή αυτοκινήτου (66%), την ανακαίνιση της οικίας τους (76%) και την αγορά ειδών τεχνολογίας (58%).
Κωνσταντίνος Ζαχαρίου